ریزگردها استان های بیشتری را درگیر می کند

پروین فرشچی در نشست اضطراری بررسی پدیده ریزگردهای هرمزگان افزود: هرچند تحقیق و پژوهش و کارهای مبنایی پیرامون ریزگردها لازم و ضروری است اما مردم منتظر نتیجه عملی و ملموس در این باره هستند.وی ادامه داد: در شرایط کنونی مهمترین اولویت، فراگیری راهکارهای مواجهه با ریزگردهاست که به روز کردن داده ها و استفاده از تجربیات جهانی بخشی از برنامه هاست.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته مقابله با ریزگردها نیز به دلیل تاثیری که در هماهنگی بین بخشی دارد از امور مهم و اجرایی شده است.فرشچی بیان کرد: سهل انگاری های 10 سال گذشته در مراقبت از منابع آبی و خاکی یکی از دلایل تشدید مشکل ریزگردهاست و در حالی که نهادهای بین المللی برنامه محافظت از خاک دارند ایران چنین برنامه هایی ندارد.

معاون سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: اگر الزامات زیست محیطی کشور را رعایت کرده و به کنوانسیون ها پایبند بودیم، ریزگردها به این مرحله نمی رسید.وی درباره ریزگردها در هرمزگان نیز اظهار کرد:در ابتدای هفته جاری که میزان آلاینده ها در بندرعباس ،یک هزار میکروگرم بر متر مکعب اعلام شد، برخی سامانه های سنجش خارجی، میزان آلایندگی را دو هزار میکروگرم بر متر مکعب گزارش و ثبت کردند.

در این نشست مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز در اظهارات خود، خواستار مشخص شدن ترکیبات آلاینده ها و مقایسه جنس آن با نوع ریزگردهای خوزستان شد. به گفته ارسلان بهاری میمندی، میزان آلایندگی ریزگردهای بندرعباس در مقایسه با خوزستان کمتر بوده و به همین دلیل نیازی به تعطیل کردن مدارس نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان نیز گفت: مردم و مسوولان هرمزگان هنوز برای رویارویی با ریزگردها آمادگی لازم را نداشته و هربار غافلگیر می شوند.

محمد شکاری ادامه داد: ریزگردها در تشدید بیماری های زمینه ای تاثیرگذاربوده و آمار مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی و پزشکان افزایش می یابد. روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری بندرعباس و برخی دیگر از شهرهای هرمزگان با پدیده ریزگردها روبرو بود که موجب تعطیلی مدارس در روز شنبه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا