سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در برنامه دورهمی برنامه نویسان موبایل (پنجشنبه بازار) گفت: تا زمانی که سهم شرکت های دانش بنیان از تولید ناخالص ملی کشور (GDP) کم باشد نمی توانیم در این حوزه پیشرفت کنیم و باز هم نفت و خام فروشی منابع زیرزمینی حرف اول را در اقتصاد کشور خواهد زد.

12هزار میلیارد تومان درآمد شرکت های دانش بنیان

ستاری افزود: در حال حاضر دو هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به کار هستند که بیش از 12 هزار میلیارد تومان درآمد این شرکت ها است اما همچنان از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان با نقطه ایده آل ها فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه کار دولتی سم مهلکی برای توانمندسازی جوانان است تصریح کرد: کار دولتی توانمندی، تفکر، ‌مغز و خلاقیت جوانان را از بین می برد.رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: پول دولتی، جوانان و شرکت ها را به گونه ای عادت می دهد که آن ها تصور می کنند بدون پول و کمک دولت از بین خواهند رفت و همین موضوع توانمندی و نوآوری آن ها را کاهش می دهد.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین ابراز کرد: اگر جوانان ایرانی به توانمندی خود ایمان داشته باشند می توانند دنیا را تکان دهند ولی این احساس در استخدام دولتی بودن ایجاد نمی شود.

ستاری با اشاره به توانمندی جوانان فعال در کافه بازار گفت: همین که شما با تفکر خود و با اتکا به توانمندی هایی که دارید فعالیت می کنید یک موهبت بزرگ است زیرا هم می توانید نوآوری داشته و هم از فضای نامناسب کار استخدام دولتی بی نیاز باشید.

جوانان با همراه درس خواندن باید خلاقیت داشته باشند

وی با بیان این که جوانان باید به این نتیجه برسند که با درس خواندن می توانند خلاقیت داشته باشند گفت: می توانیم به جوانان آموزش دهیم که بعد از تحصیل خود باید نوآوری و خلاقیت داشته باشند و بدون اتکا به دولت و پول آن در حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی فعالیت کنند.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین تصریح کرد: تا زمانی که پایه اقتصادی کشور برمبنای نفت و منابع زیر زمینی باشد نمی توانیم توسعه مناسبی در حوزه علم و فناوری داشته باشیم.

مهمترین مشکل در عرصه اقتصاد دانش بنیان، ضعف فرهنگی است

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور با اشاره به سختی های پیش روی معاونت علمی برای نهادینه کردن ترویج و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور اظهار کرد: مهمترین مشکل ما در حوزه اقتصاد دانش بنیان، ضعف فرهنگی است به این معنی که در دولت و جامعه تفکرات منسوخی وجود دارد که با نسل امروز و تفکرات آن ها همخوانی ندارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: وجود 30 میلیون جوان و پنج میلیون دانشجو در کشور یک فرصت است نه تهدید که می توانیم از این فرصت برای کارآفرینی و اشتغالزایی استفاده کنیم.

دخالت در کار بخش خصوصی را کمتر می کنیم

ستاری با اشاره به خدمات معاونت علمی به شرکت های دانش بنیان گفت: گرچه معاونت علمی خدمات کوچک و بزرگی به شرکت های دانش بنیان ارائه می کند اما ترجیح می دهیم تا جایی که ممکن است دخالت دولت در کار بخش خصوصی را کمتر کنیم.

وی اصلاح زیست بوم کارآفرینی را مهمترین کار جوانان دانست و گفت: دولت و جوانان باید دست به دست هم دهند و به کمک یکدیگر اکوسیستم کارآفرینی در کشور را اصلاح کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه گفت: توسعه شتاب دهنده ها، اصلاح محیط کسب و کار و ایجاد معافیت های مالیاتی و گمرکی و ایجاد تسهیلات سربازی برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر از جمله راهکارهایی است که می تواند به تحقق اقتصاد دانش بنیان کمک کند.

معاونت علمی تلاش می کند بخش خصوصی را به جایگاه مناسب برساند

وی در پایان با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان به کارآفرین به عنوان یک فرد محترم نگاه می شود، ادامه داد: در این میان بخش خصوصی نیز جایگاه اصلی را دارد. بنابراین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تلاش می کند بخش خصوصی را به جایگاه مناسب خود برساند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا