در دوران بارداری در مغز زنان چه رخ می دهد؟

بسیاری از زنان باردار در این دوره حالاتی نظیر فراموشی را تجربه می کنند. بر اساس تحقیقات جدید این حالات ممکن است نتیجه محرومیت از خواب و خستگی بیش از حد این دوران باشد؛ اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که دقیقا در این دوره چه چیزی در مغز این مادران رخ می دهد؟

برخی از مناطق مغز مادران مانند آمیگدال و هیپوتالاموس که با تنظیم هیجان، غرایز بقا و تولیدات هورمونی همراه هستند در این دوران رشد می یابند. این تغییرات باعث می شود که مادر به فرزند خود نگاه و احساسی مثبت داشته باشد.

محققان برای پی بردن به این سوال مغز مادران را با استفاده از فناوری MRI در دو تا چهار هفته پس از تولد فرزند مورد بررسی قرار دادند و سپس این آزمایش را سه ماه بعد نیز تکرار کردند. آنها دریافتند که ماده خاکستری در بخشی از مناطق مغز از جمله لوب آهیانه ای (پشت مغز)، لوب پیشانی (جلوی مغز) به نسبت سایرین افزایش یافته است.

علاوه بر این برخی از مناطق مغز مادران مانند آمیگدال و هیپوتالاموس که با تنظیم هیجان، غرایز بقا و تولیدات هورمونی همراه هستند در این دوران رشد می یابند. این تغییرات باعث می شود که مادر به فرزند خود نگاه و احساسی مثبت داشته باشد. همین امر نیز به مادران کمک می کند تا در طول یک شب 5 یا 6 بار از خواب بیدار شوند و بدون خستگی به فرزند خود رسیدگی کنند.

این در حالی است که زمانی که آمیگدال در دوران مادری حساس تر نشود بر روی روابط مادر و فرزندی تاثیر منفی می گذارد. کیفیت تجربه مادری مادرانی که آمیگدال مغز آنها پس از مشاهده تصویر فرزندانشان پاسخ های کمتری را از خود نشان می داد نسبت به سایرین ضعیف تر بوده و احتمال بروز اضطراب و افسردگی در آنها بیشتر است.

در حقیقت افسردگی پس از زایمان با حساسیت الزام آور گیرنده هایی در مغز مرتبط است که بر روی آمیگدال تاثیر می گذارند. جالب است بدانید که این پروسه مغزی در عشق نیز در جریان استو اکسیتوسین که با نام هورمون عشق نیز شناخته می شود با پیوند ها و ارتباطات یک رابطه ارتباط مستقیم دارد. به صورت کلی بیشتر اتفاقات و تغییراتی که در آمیگدال مغز مادران اتفاق می افتد ناشی از هورمون های موجود در آن هستند.

منبع: medicaldaily

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا