بودجه 1 میلیارد یورویی برای کامپیوترهای کوانتومی

شاید بتوان آینده سیستم های محاسباتی و کامپیوترها را از آن کامپیوترهای کوانتومی دانست و بسیاری از کشورهای جهان در حال تلاش برای دست یابی به یک کامپیوتر کوانتومی واقعی و عملیاتی هستند. در این میان به نظر می رسد که صبر اتحادیه اروپا برای پی بردن به مبانی محاسبات کوانتومی به پایان رسیده است.

انتظار می رود که این پروژه بتواند در تمامی جوانب فناوری از حسگرهای حرکتی تلفن های همراه گرفته تا به ارتباطات غیرقابل هک شدن وارد شده در پیشبرد آنها کمک شایانی بکند.

در همین راستا نیز این سازمان با پرداخت های مالی بسیار زیادی سعی دارد تا روند تحقیقات در این زمینه را سرعت بخشد. کمیسیون اروپا قصد دارد تا برای افزایش سرعت روند تحقیقات در این زمینه پروژه ای به ارزش 1.13 میلیارد دلار (1 میلیارد یورو) و به نام "پرچمدار فناوری های کوانتومی" را راه اندازی کند. هدف از انجام این پروژه نیز مانند سایر پروژه های اتحادیه اروپا، تبدیل اکتشافات علمی به واقعیت های عملی و قابل اجرا است.

انتظار می رود که این پروژه بتواند در تمامی جوانب فناوری از حسگرهای حرکتی تلفن های همراه گرفته تا به ارتباطات غیرقابل هک شدن وارد شده در پیشبرد آنها کمک شایانی بکند. بر اساس اظهارات اتحادیه اروپا، کامپیوتر های کوانتومی Honest-to-goodness نیز یکی از اهداف بلند مدت این پروژه است.

البته لازم به ذکر است که به ثمر رسیدن این پروژه به سرعت اتفاق نخواهد افتاد و به جرئت می توان گفت که تا سال 2018 میلادی شاهد هیچ نوعی از خروجی در این پروژه نخواهیم بود. با این حال، اهدا این مقدار کمک مالی از جانب یک سازمان دولتی مشترک درون قاره ای به بخش فناوری در نوع خود بسیار جالب است. از طرفی ایجاد چنین پروژه هایی حاکی از این است که راه یافتن محاسبات کوانتومی به دنیای تکنولوژی تا چه حد نزدیک است.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا