سرعت شگفت آور ستاره ای در کهکشان راه شیری

با اینکه در اخترشناسی معمولاً با فواصل و سرعت های بسیار زیاد سروکار داریم، اما سرعت ستاره ای در کهکشان راه شیری موجب شگفتی دانشمندان شد. ستاره موسوم به US 708 در سال 1982 برای نخستین بار مشاهده شد. در آن زمان تصور بر این بود که این ستاره که با نام علمی SDSS J093320.86 441705.4 باقیمانده یک غول سرخ در کهکشان است. اما به تازگی پژوهشگران با بررسی تصاویر به دست آمده از این ستاره و سرعت آن نسبت به مرکز کهکشان به این نتیجه رسیدند که ستاره مذکور با سرعت شگفت انگیز 1200 کیلومتر در ثانیه حرکت می کند.

همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ستاره US 708 با سرعتی 100 کیلومتر در ثانیه به دور خود نیز می چرخد. این بدان معناست که عاملی در گذشته سبب شتاب گرفتن این ستاره شده است. افزون بر این به نظر می رسد که این ستاره، اکسیژن خود را از دست داده باشد. به همین دلیل نمی توان در بررسی رفتار این ستاره از شیوه هایی که برای ستارگان با سرعت زیاد دیگر استفاده می شود بهره گرفت. منظور از ستارگان با سرعت بالا، ستاره هایی است که آن قدر سریع هستند که می توانند از گرانش موجود در کهکشان خود فرار کنند.

معمولاً ستارگانی که از سرعت کافی برای فرار از گرانش کهکشان راه شیری برخوردارند، شبیه خورشید بوده و البته سرعت آنها به مراتب کمتر از US 708 است. همه این ستارگان در گذشته یک جفت داشته اند. وقتی یک ستاره ها توسط گرانش بسیار زیادی سیاهچاله عظیم مرکزی کهکشان راه شیری بلعیده می شود، جفت آنها آزاد می شود و می تواند از گرانش کهکشان فرار کند.

با این حال ظاهرا داستان US 708 متفاوت است. دانشمندان بر این باورند که US 708 به یک ستاره دیگر آن قدر نزدیک بوده که حتی گرانش سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری نیز نمی توانست سبب جدایی آنهال شود. بر اساس این نظریه، این ستاره جفت احتمالاً یک کوتوله سفید است که هیدروژن US 708 را به خود جذب کرده و به این ترتیب به یک ابرنواختر بزرگ تبدیل شده است.

این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا