کشف شواهد پیشینه سه هزار ساله تولید پنیر در اروپا

پنیر یکی از مشهور ترین انواع لبنیات شناخته شده در سراسر جهان محسوب می شود که بشر برای مدت های طولانی است از این ماده مفید در رژیم روزانه غذائی خود استفاده می کند. در این میان یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین انواع پنیرها در جهان ،  پنیر آلپ محسوب می شود.

به تازگی تیمی مشترک از پژوهشگران  دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه یورک در انگلستان به بررسی پیشینه تولید پنیر و تشریح برخی شواهد از زندگی انسان هایی که حدود هزار سال قبل از میلاد در کوه های آلپ سوئیس زندگی کرده و قادر به تولید پنیر بوده اند، پرداختند. در این مطالعات،  محققان 30 قطعه بدست آمده از ظروف سفالی متعلق به شش مکان مختلف در میان کوه های اروپا را مورد بررسی قرار دادند.

این انسان های باستانی دارای دانش فنی برای تبدیل شیر به یک محصول مغذی و انبار شدنی بوده اند.  موضوع فوق از این نظر قابل توجه است که  حتی امروزه هم تولید پنیر در یک محیط کوهستانی مرتفع نیازمند تلاش فوق العاده ای است.

 تحلیل های شیمیایی نشان داد که ظروف سفالی محتوی باقیمانده ترکیباتی است که هنگام گرم کردن شیر حیوانات تولید شده است،  که یک بخش مهم از فرآیند پنیر سازی است. با وجود این که پنیر سازی در ارتفاعات پایین تر خیلی قبل تر ثبت شده است اما تولید پنیر در کوهستان یک شاهکار تحسین برانگیز برای اجداد ما به حساب می آید.

فرانچسکو کارتر، باستان شناس دانشگاه نیوکاسل و سرپرست نویسندگان این مقاله، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: دامداران ماقبل تاریخ مجبور به داشتن دانش دقیق از محل مراتع آلپ بوده اند، که آنان را قادر به مقابله با آب و هوای غیر قابل پیش بینی می ساخته و همچنین این انسان های باستانی دارای دانش فنی برای تبدیل شیر به یک محصول مغذی و انبار شدنی بوده اند.  موضوع فوق از این نظر قابل توجه است که  حتی امروزه هم تولید پنیر در یک محیط کوهستانی مرتفع نیازمند تلاش فوق العاده ای است.

در این میان سوالی که توسط پزوهشگران مطرح می شود این است که چرا انسان های ساکن کوهستان آلپ در بازه زمانی 3 هزار سال پیش به تولید  پنیر روی آورده بودند؟  در پاسخ به این سوال باید اعلام کرد ، زمانی که پنیر در طول ماه های تابستان تولید و ذخیره می شده، احتمالا در طول زمستان یک منبع غذایی با پروتئین بالا برای ساکنان کوهستان محسوب می شده است. از آنجایی که در این ماه های سال ،  آب و هوا رو به تغییر گذارده  و زمین کمتری برای تولید محصولات کشاورزی می  ماند، احتمالا پنیر هم در فصل سرما کمتر تولید شده است. محققان متذکر شدند: پنیر همچنین ممکن است یک شکل باستانی از تجمل باشد. مصرف محصولات لبنی و گوشت نیز عناصر جدایی ناپذیر در مراسم جشن و ضیافت بوده اند. آن ها احتمال می دهند که هرچه طبقات اجتماعی به طور فزاینده ای دچار فاصله شدند، داشتن و خوردن فرآورده هایی که برای تهیه دشوار بودند، نشان دهنده فراوانی و ثروت بود.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن  در آخرین شماره مجله PLoS که در تاریخ  21 آپریل برابر با دوم اردیبهشت ماه منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا