تابش انرژی هم جهت از سیاه چاله های مرکز کهکشان ها

در گوشه ای دور در جهان هستی ما اتفاق عجیبی در حال وقوع است. به نظر می رسد که نزدیک 12 عدد از سیاه چاله های بسیار عظیم نواره های انرژیکی بسیار قوی را به سمت یک جهت از خود خارج می کنند. این امر ممکن است کاملا تصادفی به نظر برسد اما برخی از اخترشناسان بر این باورند که نیروی بزرگ تری در این واقعه دخیل است.

سیاه چاله های هر کدام از این سیارات که صدها میلیون سال نوری از یکدیگر فاصله دارند نواره های انرژیکی خود را در یک جهت هماهنگ پرتاب می کنند. قاعدتا یک الگوی این چنینی وجود نخواهد داشت مگر این که ساختار بسیار بزرگتر از جهان ما این الگوها را به آنها دیکته کند.

سیاه چاله های بسیار بزرگ که حدودا در مرکز تمامی کهکشان ها یافت می شوند، به صورت دوره ای شروع به فوران کرده و جریان های انرژی خاصی را به بیرون پرتاب می کنند. هم اکنون بررسی های انجام شده بر روی 64 کهکشان هماهنگی عجیبی را در آنها آشکار می سازد.

با این حال برخی از ستاره شناسان معتقدند که تعداد کهکشان های مورد بررسی برای این پدیده به اندازه کافی بزرگ نیستند که بتوان از آنها برای نتیجه گیری عمومی درباره تمامی کهکشان ها استفاده کرد. به این ترتیب می توان گفت که این تئوری برای اثبات به مستدلات بیشتری نیاز خواهد داشت و هنوز نمی توان آن را به عنوان یک مورد قطعی علمی در نظر گرفت.