تصاویر جدید ماه نورد یوتو از سطح کره ماه

جدیدترین تصاویر دریافت شده از سطح ماه توسط مرکز مشاهدات ستاره شناسی چین که از زیر مجموعه های آکادمی ملی علوم این کشور محسوب می شود ، به طور رسمی منتشر شد. این تصاویر شامل عکس هایی با کیفیت بسیار بالا از سطح کره ماه هستند و اطلاعات جدیدی در اختیار دانشمندان قرار می دهند.

پروژه اکتشاف در ماه که توسط کشور چین  با نام یوتو (Yutu) و با هدف کاوش در ماه و بررسی و تحقیقات جدید از سال 2013 فعالیت  خود را آغاز کرده است، وارد فاز جدیدی شد. در این برنامه روباتی طراحی شده است که ماموریت کاوش و بررسی ماه را بر عهده دارد.بر اساس گزارش آژانس فضائی چین ، فضاپیمای Chang'e-3 ماموریت فاز دوم اکتشاف ماه را برعهده دارد که شامل گردش در مدار ماه، فرود آمدن بر آن و سپس بازگشت به زمین است.  پیش بینی می شود این ماموریت پیش از سال 2020 به پایان خواهد رسید.

در این برنامه روباتی طراحی شده است که ماموریت کاوش و بررسی ماه را بر عهده دارد.بر اساس گزارش آژانس فضائی چین ، فضاپیمای Chang'e-3 ماموریت فاز دوم اکتشاف ماه را برعهده دارد که شامل گردش در مدار ماه، فرود آمدن بر آن و سپس بازگشت به زمین است.  پیش بینی می شود این ماموریت پیش از سال 2020 به پایان خواهد رسید.

ماهگرد یوتو (Yutu) با توجه به الهه ماه در اسطوره شناسی چینی که خرگوشی خانگی است، نامگذاری شده است. این نامگذاری پس از اینکه ماه نورد فوق، سطح ماه را لمس کرد، انجام شد. این کاوشگر در پانزدهم دسامبر سال 2013 با فرود آمدن بر سطح ماه ماموریت و کار خود را آغاز کرده و عکس هایی از فرود خود را به زمین ارسال کرد.

لازم به توضیح است که سازمان فضائی چین برنامه ای دراز مدت برای انجام کاوش و مطالعه در سطح ماه تدوین کرده و در همین راستا دولت چین به طور رسمی اعلام کرد در نظر دارد جستجوگر ماه نورد خود را که قرار است در مطالعات پروژه اکتشاف ماه مورد استفاده قرار گیرد ، تا سال 2020 به ماموریت اعزام کند . این ماه نورد با نام Chang'e-4 معرفی شده است .

بر اساس اطلاعات منتشر شده ، این فضاپیما قرار است در این عملیات آزمایشی ، به ماموریت اعزام شده و ضمن بررسی شرایط تکنیکی آن ، اطلاعاتی نیز از سوی این ماه نورد جمع اوری شده و به زمین مخابره خواهد شد .

گفتنی است فضاپیمای چانگ 4 ، به عنوان پشتیبان فضاپیمای چانگ 3 محسوب می شود . چانگ 3 در سال 2013 ماموریت خود را با موفقیت انجام داده و فضاپیمای چانگ 4 ماموریت تکمیلی این پروژه را بر عهده خواهد داشت .

لازم به توضیح است که چندی پیش اعلام شده بود ، واحد آزمایش پروژه مدار گرد ماه در کشور چین آزمایش تکنولوژی های مورد نیاز جهت پژوهش های ماه و نمونه برداری از سطح آن را با موفقیت به پایان برد .

فضاپیمای Chang'e-3 ، نخستین فضاپیمای چینی است که به ماه رسید و نخستین ماهنورد ساخته شده توسط چین نیز ر ام دارد . این فضاپیما و ماهنورد فوق ، در سال 2013 به ماموریت خود اعزام شده و نام چین را به عنوان سومین کشوری که موفق به دسترسی به ماه شد ، در تاریخ ثبت کردند . لازم به ذکر است که کشور چین نخستین کشور آسیائی است که موفق به اجرای این پروژه شده است .

دانشمندانی که به بررسی و پژوهش این طرح ها می پردازند، انتظار می دارند که پس از انجام این آزمایش، طرح Chang'e-5 برای سال 2017 آماده باشد. برنامه های پیش بینی شده برای ماه پیمای Chang'e-5 شامل برنامه های فرود بر روی ماه، جمع آوری نمونه ها و بازگشت به زمین است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا