افزایش سهم شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور

محمدمهدی برومندی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، اقتصاد دانش بنیان را یک ضرورت برای کشور دانست و اظهار کرد: طبیعی است که برای ایجاد یک اقتصاد بسیار خوب و مناسب در کشور، باید رابطه ای قوی بین بخش های علمی و پژوهشی و بخش های تولیدی ایجاد کنیم. یکی از مشکلاتی که تا امروز وجود داشته این است که بین این بخش ها رابطه ای درست و مناسب شکل نگرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی با توجه به رسالتی که بر عهده دارد، می تواند با تصویب و اصلاح قوانین برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان اقدامات موثری انجام دهد. قطعا نقش مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه بسیار مهم و برجسته خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که حمایت های صورت گرفته از شرکت های دانش بنیان را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: من حمایت هایی که تاکنون صورت گرفته را کافی نمی دانم. چون ما هم دارای یک دولت بزرگ هستیم و هم یک اقتصاد دولتی بزرگ. اینها موانعی است که پیش روی تولید در کشور وجود دارد. برای دستیابی به یک اقتصاد دانش بنیان می بایست سهم بیشتری از اقتصاد را به شرکت های دانش بنیان اختصاص داد.

برومندی با تاکید بر لزوم دانش بنیان شدن بنگاه های بزرگ تولیدی و اقتصادی، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بایستی آن فرصت 50 ساله ای که در کشور به خودروسازی داده شده و متاسفانه هیچ نتیجه ای نگرفتند، مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و شرایط رقابتی فراهم گردد. باید این رانتی که امروز در خودروسازی و دیگر صنایع ما وجود دارد، برچیده شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به معنی توجه به تولید داخل و آن چیزی است که باید در داخل کشور انجام شود. ما بهترین منابع را در داخل کشور داریم. مثلا منابع مورد نیاز برای تولید خودرو همچون فولاد و آهن را در نظر بگیرید؛ کدام کشور هست که در این زمینه از ما برتری داشته باشد؟ در زمینه تولید علم، مگر ایران یکی از کشورهای دارای رتبه مناسب در سطح دنیا نیست؟ اما متاسفانه به دلیل اینکه شرایط رقابتی در صنعت خودروسازی ما به وجود نیامده است و مردم ناگزیرند در شرایط انحصاری هرچه که تولید شود، استفاده کنند، در این حوزه شاهد عملکرد نامناسب، محصولات بی کیفیت و نارضایتی شدید مردم هستیم.

ما هم برای رسیدن به یک اقتصاد خوب باید انحصارها را بشکنیم، شرایط رقابتی در کشور به وجود آوریم و بر تولیدات نظارت کنیم که کالاهای کیفی تولید شود

وی  در ادامه یادآور شد: کره جنوبی با 51 میلیون نفر جمعیت در مساحتی بسیار کوچک در حد یکی از استان های بزرگ ما، امروزه کشوری توسعه یافته در زمینه اقتصاد به ویژه صنعت خودرو است. اتفاقا یکی از دلایل پیشرفت و تولید ثروت در این کشور، تولید خودرو است. به اعتقاد من، آنها همان اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری را اجرا کردند. به این دلیل که کره جنوبی روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت وارد می کند اما بیکاری در آنجا 2 درصد، تورم 1.9 درصد و درآمد سرانه افراد در سال، 30هزار دلار است. وقتی به آمارها نگاه می کنیم می بینیم در سال 2014 حدود 8 میلیون دستگاه خودرو به دنیا صادر کردند. به این دلیل که این خودروها قدرت رقابت دارند و خودروهایی باکیفیت هستند. لذا توانسته اند بازارهای جهانی را تسخیر کنند. یا در زمینه لوازم خانگی، امروز هر خانه ای در دنیا یک دستگاه تلویزیون، یخچال و… تولید کره جنوبی دارد.

برومندی تصریح کرد: ما هم برای رسیدن به یک اقتصاد خوب باید انحصارها را بشکنیم، شرایط رقابتی در کشور به وجود آوریم و بر تولیدات نظارت کنیم که کالاهای کیفی تولید شود. ما می توانیم این کار را انجام دهیم چون توفیقات ما در عرصه دانش هسته ای و توان دفاعی موید این نکته است که ما هم می توانیم خوب فکر کنیم و هم می توانیم خوب تولید کنیم. تنها بایستی شرایط لازم را به وجود آوریم.

وی افزود: بی تردید یکی از راهکارها برای دستیابی به این هدف، بهره گیری از تولیدات دانش بنیان در کشور است که لازمه آن پیوند دانشگاه ها، اساتید و نخبگان با حوزه های تولیدی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در افزایش بهره وری بخش کشاورزی، گفت: ما هنوز دچار یک کشاورزی سنتی هستیم و هنوز به یک کشاورزی پیشرفته و صنعتی و برخوردار از تولید مازاد بر مصرف یا نرسیدیم و یا اگر در برخی محصولات رسیدیم، به دلیل عدم هماهنگی بین بخش های مختلف، توفیق چندانی نداشتیم. بنابراین این حوزه جای کار بسیاری دارد و شرکت های دانش بنیان می توانند در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند.           

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا