خطر آب گرفتگی شهرهای ساحلی در پی گرمایش جهانی

بر اساس محاسبات انجام شده توسط دانشمندان ، میزان یخ های موجود در بخش غربی  قطب جنوب ، به اندازه ای است که در صورت ذوب شدن ، می تواند منجر به بالا رفتن سه تا چهار متری سطح آب دریاهای جهان شود . این موضوع عواقب و خطراتی مانند آب گرفتگی و سیل در مناطق ساحلی را در پی داشته و به ویژه در شهرهای ساحلی پرجمعیت ، خطر ساز خواهد بود . بر اساس مطالعات پژوهشگران ، در شرایط وخیم ، این اتفاق می تواند طی تنها چند سده رخ داده و تمامی این یخ ها آب شوند .

پیتر کانوی Peter Convey یکی از پژوهشگرانی است که در این حوزه مشغول فعالیت بوده و در حال بررسی تغییرات رخ داده طبیعی در جزیره روبرت Robert Island است . وی در موسسه مطالعات قطب جنوب انگلستان به فعالیت مشغول است . پیتر کانوی در این ارتباط می گوید : " هنوز بیش از 97 درصد از مناطق قطب جنوب ، توسط یخ پوشانده شده است و بحث گرمایش زمین و ذوب یخ های قطبی به این معنی نیست که تمامی این یخ ها آب شده اند . باید در نظر داشت که ذوب شدن این یخ ها آغاز شده است و متاسفانه در صورت ذوب تنها قسمتی کوچک از این یخ ها ، حجم زیادی از آب وارد اقیانوس ها شده و تاثیرات منفی بزرگی مشاهده خواهد شد . در این صورت شاهد افزایش سطح آب دریاها در تمام جهان خواهیم بود . "

گفتنی است هنوز بخش عمده ای از یخ های قطبی سالم بوده و میزان کمی کاهش در یخ های موجود در جزیره روبرت قطب جنوب ، مشاهده می شود . در همین زمینه آنجلیکا کاسانوا Angelica Casanova که یک متخصص زیست شناسی گیاهی است ، اعلام کرد : میزان یخ های این جزیره از زمانی که آن را در حدود بیست سال پیش مشاهده کرده تا امروز ، کاهش داشته است .

افزایش رشد گیاهان در کره زمین و عقب نشیننی مناطق قطبی ، نشانه های اولیه اخطار در مورد آن چه که قرار است به وقوع بپیوندد محسوب می شود .   وی در ادامه سخنان خود افزود : " بر اساس اطلاعات موجود ، مناطق قطب جنوب در سراسر دنیا شاهد بیشترین میزان افزایش دما بوده و طی 50 سال گذشته ، میزان دمای این منطقه در حدود سه درجه افزایش پیدا کرده است . ما اعتقاد داریم تمامی نشانه های وقوع تغییرات آب و هوائی در سیاره ما قابل مشاهده است و گرمایش زمین تنها بخشی از این واقعه محسوب می شود . "

گفتنی است دانشمندان تنها در چند سال گذشته اعلام کرده بودند که ساختار قطب جنوب در حالت تعادل قرار داشته و میزان یخ های آن نه افزایش و نه کاهشی را نشان نمی دهد ، اما مطالعات جدید نشان می دهد که روند تغییرات یخ های قطب جنوب با شدت آغاز شده و دو مطالعه مختلف جدید  از واژه های " غیر قابل اجتناب " و " غیر قابل مهار " برای توصیف روند ذوب یخ های قطبی استفاده کرده است .

این موضوع از این منظر نیز دارای اهمیت است که تنها میزان دمای محیط اطراف مناطق قطبی افزایش نیافته است ، بلکه به دلیل ایجاد تغییر در نوع وزش بادهای جهانی ف میزان زیادی آب گرم به مناطق تحتانی یخ های زیرین بخش غربی قطب جنوب وارد شده و در حال ذوب کردن آن ها است .

در خاتمه لازم به توضیح است که بانک جهانی پیش از این در هشداری اعلام کرده است که در صورت عدم انجام اقداماتی مناسب جهت پیشگیری از این رویداد ف برخی شهرهای مهم ساحلی در سراسر دنیا از قبیل بمبئی ، گوانگ ژو و نیویورک دچار آب گرفتگی شده و به زیر اب فرو خواهند رفت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا