راه‌اندازی انستیتوی شیرین‌سازی گاز

امیرعباس حسینی امروز دوشنبه در نشست خبری، برنامه های پژوهشگاه صنعت نفت را در ایجاد شبکه علمی از شرکای فناوری حوزه نفت در سطح دنیا تشریح کرد و گفت: با ایجاد این شبکه با همکاری شرکای خارجی و مشارکت معتبرترین دانشگاههای دنیا، طرحهای توسعه میدان نفتی اهواز، میدان آزادگان و ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این شبکه متشکل از شرکای بین‌المللی هستند که در حوزه‌های بالادستی، پایین دستی، محیط زیست صنعت نفت با پژوهشگاه صنعت نفت همکاری دارند ادامه داد: در این راستا موفق شدیم در بخش بالادستی صنعت نفت، با معتبرترین دانشگاه‌ها و موسسات علمی پژوهشی در حوزه های نفت و گاز، شبکه توانمندی ایجاد کنیم. به نحوی که در اجرای طرح توسعه میدان اهواز و میدان آزادگان و در زمینه ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران از این شبکه‌ها استفاده کرده ایم. از سوی دیگر در اجرای طرح توسعه میدان نفتی اهواز از همکاری دانشگاه دلف هلند بهره گرفته ایم.

حسینی به مشارکت یکی از شرکتهای فرانسوی در زمینه ازدیاد برداشت، توسعه میادین نفتی و انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و افزود: به زودی در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، قراردادهای همکاری با برخی از دانشگاه‌ها و موسسات و شرکت‌های خارجی خواهیم داشت.

وی در مورد همکاری‌های بین‌المللی این پژوهشگاه در حوزه پایین دستی نفت نیز گفت: همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه لیسانس‌های تکرار‌پذیر در حوزه پایین دستی نفت را در دستور کار داریم. در همین حال مسیر انتقال فناوری و تکمیل حلقه‌های توسعه فناوری را در دستور کار قرار داده ایم که در این زمینه با مشارکت شرکای این پژوهشگاه و صاحبان فناوری دنیا، برنامه‌هایی را برای دستیابی به حوزه‌های تکرار‌پذیر صنعت نفت پیش‌بینی کرده‌ایم.

این مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت از همکاریهای بین المللی در حوزه تاسیسات سطح الارضی خبر داد و گفت: در این زمینه توافق سه جانبه با یکی از شرکتهای فرانسوی برای ساخت سیستم‌های نمک‌زدا به امضاء رسیده است. به این وسیله قرار است ساخت فناوری تاسیسات سطح الارضی نمک زدایی با انتقال فناوری صورت گیرد.

حسینی با بیان این که تولید این سیستم‌ها در مرحله عقد قرارداد، قرار دارد، یادآور شد: علاوه بر صدور خدمات فنی مهندسی که امسال در دستور کار قرار دارد، طراحی و ساخت پالایشگاه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه است و در این زمینه اولین تجربه برون مرزی را در سال جاری تجربه خواهیم کرد.

قائم‌مقام پژوهشگاه نفت، از ایجاد انستیتو شیرین‌سازی گاز در کشور با مشارکت فرانسوی ها خبر داد و گفت: این موضوع در سال جاری توسعه می یابد.

به گزارش مهر، وی در حوزه محیط زیست نیز از اقدامات در دست انجام پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه مدیریت آب نام برد و گفت: در خصوص رفع آلایندگی های منابع زیرزمینی نفت و نیز مدیریت آب در پروژه های نفتی، با همکاری شرکتهای خارجی پروژه های مختلفی را در جزیزه سیری و خانگیران در دستور کار داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا