کشف یک صخره‌ مرجانی زیر آب‌های گل‌آلود دهانه رود آمازون

 وجود این صخره‌ مرجانی عظیم به طول صدها کیلومتر در عمق 30 تا 120 متری از آب که از «گویان» فرانسه تا ایالت «مارانیائو» در برزیل کشیده شده پیش‌تر قابل تصور نبوده زیرا بسیاری از رودخانه‌های بزرگ جهان شکاف‌های بزرگی را در نظام صخره‌ها به وجود می‌آورند که مرجانی در آن رشد نمی‌کند.

علاوه بر این، شواهد پیشین حاکی از آن است که مرجان‌ها عمدتا در آب‌های شفاف و شور رشد می‌کنند و آب‌های استوایی نزدیک دهانه رود آمازون یکی از گل‌آلودترین‌ها در جهان به حساب می‌آید و میزان بالایی از رسوب‌ها را می‌شوید.

به گفته کارشناسان، صخره‌های موجود در این منطقه در مقایسه با دیگر صخره‌ها نسبتا تحلیل رفته‌اند. با این وجود آنان در این صخره‌ها بیش از 60 گونه اسفنج، 73 گونه ماهی، خرچنگ خاردار و گونه‌های دیگر پیدا کردند.

«پاتریشیا یاگر» استاد دانشگاه جورجیا گفت: این یافته کاملا شوکه کننده بود. درکی که ما از صخره‌ها داشتیم بر صخره‌های مرجانی آب های کم عمق استوایی متمرکز بوده که تنوع زیستی قابل ملاحظه‌ای را در خود پناه داده‌اند از این نظر با جنگل‌های استوایی قابل مقایسه هستند.

به گزارش ایسنا، با این حال این صخره در معرض خطر قرار دارد چراکه دولت برزیل بخش‌هایی از آن را برای اکتشافات نفتی به فروش رسانده و تصور می‌شود که برخی از این حوزه‌های نفتی درست روی این صخره‌ها قرار می‌گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا