هشدار پدرعلم كویر شناسی ایران نسبت به مخاطرات ریزگردها

'پرویز كردوانی ' روز یكشنبه طی سخنانی در همایش 'اصفهان ریزگردها و آلاینده ها' افزود: سال ها زمین های شرق اصفهان با كود ازت و فسفر برای كشت آبیاری می شده است و به یقین اكنون گرد و خاك این مناطق آلوده به فسفر است و مردم را دچار بیماری می كند. 
وی اضافه كرد: برخی مناطق كشور از جمله دشت شرق اصفهان امروز خشكزاری بیش نیست و به كانون تولید و انتشار ریزگردها تبدیل شده است.
این پژوهشگر، توسعه استان اصفهان و روشهای مقابله با بیایان زدایی را در بسیاری از دوره ها از نظر زیست محیطی مشكل آفرین دانست و افزود: روش مالچ پاشی ( پوشاندن سطح بیابان بوسیله قیر داغ) برای مقابله با ریزگردها راهكاری ناكارامد و دارای اثرات منفی بوده است . 
او از روش ریگ پاشی درعرصه های كویری به عنوان روشی مناسب برای مقابله با ریزگردها یاد كرد و گفت: این روش نه تنها مشكلات مالچ را ندارد، بلكه از نابودی موجودات زنده این عرصه نیز جلوگیری می كند. 
این پژوهشگر محیط زیست خاطرنشان كرد: تاكنون سه طرح برای تغییر آب و هوا در ایران مطرح شده اما هر سه با سه دلیل قوی علمی رد شده است. 
كردوانی گفت: ازكویر مركزی ایران می توان هزاران استفاده كرد، برای مثال در صنعت پتروشیمی می توان از كویر كمك گرفت. 
این پژوهشگر زیست محیطی در بخشی دیگر از سخنان خود: احیای دریاچه ارومیه را بعید دانست و افزود: در اطراف دریاچه ای كه 88 هزار و 900 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، بازیابی ناممكن است. 
وی اظهاركرد: روزگاری این دریاچه 32 میلیارد مترمكعب آب داشت اما امروز فقط 2 میلیارد مترمكعب آب دارد، بنابر احیای بعید به نظر می رسد. 
همایش «اصفهان، ریزگردها و آلاینده ها» با 11 محور پژوهشی روز یكشنبه با هدف آموزش و فرهنگسازی برای داشتن شهری پاك و بدون آلودگی، حمایت از زندگی و سلامت انسان ها به همت آموزش و پرورش ناحیه یك اصفهان، با همكاری اداره محیط زیست و هواشناسی، بنیاد فرهنگی امام صادق(ع)، خانه سلامت فرهنگسرای موعود، كمیسیون كشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی در محل مركز تحقیقات معلمان اصفهان برگزار شد. 
آلاینده های زیست محیطی، خشكسالی، فرسایش، بررسی انواع آلاینده های آب و ارائه راهكارهای مناسب برای كنترل آلودگی ها، بررسی انواع آلاینده های هوا و ارائه راهكارهای مناسب برای كنترل آلودگی ها از جمله محورهای این همایش بود. 
در این همایش پروفسور پرویز كردوانی معروف به 'پدر كویرشناسی ایران'، جمعی از فرهنگیان آموزش پرورش و پژوهشگران حضور داشتند.
پرویز كردوانی متولد 1310 در گرمسار، پژوهشگر ایرانی ، متخصص عمران كویر، عضو مجمع شبكه آب خاور میانه، عضو بنیاد مطالعات آسیایی، عضو هیئت امنای صلح سبز و رئیس كمیته بیابان زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران است . او بعد از اخذ دیپلم به آلمان رفت و تا سطح دكترا در آنجا درس خوانده و بلافاصله به كشور بازگشت ( 1345 ) در ابتدای ورود دانشكده كشاورزی ارومیه را راه اندازی كرد و در سال 1347 به گروه آموزشی جغرافیای تهران پیوست ،كردوانی تاكنون ‎ 20جلد كتاب و ده‌ها مقاله علمی در زمینه‌های مختلف به ویژه كویر نوشته است .
* به گزارش ایرنا؛ در اصفهان 16 كانون تولید ریزگرد وجود دارد كه دشت سگزی در شرق اصفهان، بستر رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی كانون های بحرانی عنوان شده اند. 
بطور كلی كاهش بارندگی و پایین بودن میزان رطوبت هوا، خشكسالی، نبود پوشش گیاهی مناسب، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از دلایل انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان است. 
از تاثیرات مهم آلودگی هوا در اثر انتشار گرد و غبار و ریز گردها می توان به آسیب های قلبی و تنفسی، تأثیر بر مكانیسم های دفاعی بدن، بروز و تشدید آسم و سایر بیماریها اشاره كرد. 
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. 
زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مركزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشكسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشكی مواجه شده است. 
به گزارش ایرنا، این روند حیات تالاب گاوخونی را مورد تهدید قرار داده و این عرصه پرنعمت را به تهدیدی زیست محیطی تبدیل كرده است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا