امید جدیدی در درمان آلزایمر با مسدودسازی یک ماده مغزی

به گزارش ایسنا، بیماری آلزایمر یک بحران در سلامت عمومی به شمار می‌آید و در حال حاضر، درمان‌های کارآمدی برای آن وجود ندارند. آلزایمر، نوعی بیماری تهاجمی مغزی و غیرقابل‌معکوس است که موجب بروز مشکلاتی در حافظه، تفکر و رفتار فرد می‌شود.

این بیماری شایع‌ترین نوع زوال عقل به شمار می‌آید. مغز فرد مبتلا به آلزایمر، دارای نوعی توده متشکل از پلاک چسبناک است که از پروتئینی موسوم به بتا-آمیلوئید تشکیل شده است؛ بتا-آمیلوئید موجب از دست‌رفتن حافظه و آسیب رساندن به سلول‌های مغزی می‌شود.

زمانی که فرد به آلزایمر مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی که معمولا بدن را از شر مواد سمی ‌خلاص می‌کند، تعادلش را از دست داده و در پاکسازی این پلاک‌ها ناکارآمد می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، تعادل‌بخشیدن دوباره به واکنش ایمنی بدن برای نابودکردن پلاک‌های سمی مغز، می‌تواند امید جدیدی برای درمان‌های کارآمد و ایمن آلزایمر به دنبال داشته باشد.

محققان دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)، از موش‌های تراریخته برای نشان‌دادن این موضوع استفاده کردند که مسدود کردن ماده‌ای موسوم به «اینترلوکین 10»، واکنش سیستم ایمنی برای پاک‌کردن مغز از پلاک‌های بتاآمیلوئید را فعال کرده و موجب بازیابی حافظه و همچنین بازیابی سلول‌های مغزی آسیب‌دیده در موش‌های مبتلا به آلزایمر می‌شود.

موش‌های مبتلا به آلزایمر که سیستم ایمنی بدنشان فعال شده بود، در آزمایش‌های حافظه و یادگیری، عملکردی شبیه موش‌های سالم از خود بروز دادند.

محققان قصد دارند در ادامه تحقیقات، داروهایی را مورد آزمایش قرار دهند که مولفه اینترلوکین 10 را در موش‌های تراریخته هدف قرار می‌دهند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Neuron قابل‌مشاهده است.