تولید سم نانویی برای ازبین بردن شانکر مرکبات از سوی محققان کشور

محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با استفاده از فناوری نانو به فرمولاسیون جدیدی برای تولید نوعی سم به منظور مقابله با شانکر مرکبات دست یافتند و با دریافت تاییدیه ستاد فناوری نانو امیدوارند بتوانند به زودی این محصول را به بازار مصرف عرضه کنند.

دکتر مهدی علوی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا یکی از مناسب‌ترین راهکارها برای کنترل شانکر مرکبات را استفاده از ترکیبات شیمیایی ذکر کرد و گفت: این ترکیبات حاوی کلرور مس است که یکی از ترکیبات بسیار سمی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

به گفته این محقق، ترکیبات کلرور برای از بین بردن آفت شانکر مرکبات به کار می‌رود. شانکر یک بیماری باکتریایی است که موجب وارد آمدن خساراتی سنگین به باغات مرکبات می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این ترکیبات به عنوان سم توسط باغداران استفاده می‌شود، افزود: به منظور کاهش آثار تخریبی این ماده شیمیایی و مضر برای محیط زیست فرمولاسیونی بر اساس نانو فناوری برای این ماده ارائه کردیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری خاطر نشان کرد: قدرت بالای این ماده برای از بین بردن عامل بیماری‌زای شانکر مرکبات موجب کاهش مقادیر زیادی کلرور مس در کاهش تخریب محیط زیست را در پی دارد.

وی مواد این فرمولاسیون جدید را ترکیبات فلزی دانست که آثار تخریبی کمتری در محیط زیست دارد و اضافه کرد: علاوه بر آن در برخی از موارد می‌توان از این ترکیبات به عنوان یک عنصر غذایی برای گیاه استفاده کرد.

علوی یادآور شد: طرح پروتوتایپ (نمونه اولیه) این ماده کشنده باکتریایی به روش نانو از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تایید و در حال تجاری سازی و ورود به بازار است.