تعهد 195 کشور به واکنش در برابر تغییرات اقلیم

 دکتر سعدا… نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در این نشست با اشاره به تعهد 195 کشور در کنفرانس پاریس تقویت واکنش جهانی نسبت به تهدید تغییر اقلیم در زمینه توسعه پایدار و تلاش برای ریشه کن کردن فقر، گفت: در این توافق نامه دو هدف نگهداشتن افزایش دمای میانگین جهانی در زیر 2 درجه سلسیوس پایین‌تر از سطح دما تا قبل از دوران صنعتی شدن و تقویت توانایی مقابله و سازگاری با اثرات نامطلوب تغییرات اقلیم از جمله اهداف مهم است.

وی با بیان اینکه تاکنون 21 نشست و کنفرانس برای الزام و همکاری کشورها در حفاظت از محیط زیست برگزار شده است، ادامه داد: توسعه، پیشرفت و صنعتی شدن راهی است که بشر نیازمند آن است اما باید تلاش کرد تا کمترین تأثیر مخرب را در محیط زیست و تغییرات اقلیم داشته باشد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه توافق نامه پاریس شامل 29 ماده است، اضافه کرد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سیستم شفاف برای پایش اقلیم و فعالیت های مرتبط با آن، تأمین منابع مالی و انتقال تکنولوژی مورد نیاز برای مقابله با تغییرات اقلیم و سازگاری با اثرات نامطلوب آن و … از جمله موادی است که کشورها نسبت به آن متعهد شده‌اند.

مهندس علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست، با بیان اینکه تعادل بین تولید، انتشار و جذب گازهای گلخانه‌ای برهم خورده است، گفت: هرچه غلظت گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد، جذب گرما از تابش خورشید بیشتر خواهد شد و در نتیجه دمای زمین افزایش می یابد.

وی افزود: اگر روند کنونی انتشار گازهای گلخانه ای ادامه یابد، تا سال 2100 میلادی، در بهترین حالت حداقل 5/1 درجه و در بدبینانه ترین حالت تا 5 درجه سانتی گراد به دمای کره زمین افزوده خواهد شد که مطمئنا با فاجعه زیست محیطی روبرو خواهیم شد.

رجبی ادامه داد: تغییرات اقلیم اثرات نامطلوب مستقیمی نظیر شیوع بیماری‌ها، تغییرات در کشت و زراعت، خشکسالی و … و اثرات غیرمستقیمی مانند وضعیت اقتصادی در کشورهایی که وابسته به فروش نفت هستند با کاهش تقاضا و در نتیجه قیمت آن دارد.

وی با اشاره به توافقنامه پاریس تصریح کرد: در این توافقنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین مدنظر قرار داده شده است که هر کشور بسته به توسعه و پیشرفت و شرایط آن مسؤولیت متفاوتی در این زمینه دارد.

رجبی با اشاره به مسؤولیت و تعهد ایران در کنفرانس پاریس گفت: ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و قانون اصلاح الگوی مصرف نشان از عزم راسخ ایران در این عزم جهانی دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد کم کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا، اصلاح الگوی مصرف، افزایش راندمان و … از جمله مواردی است که در سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حفاظت از منابع طبیعی و همچنین قانون اصلاح اگلوی مصرف به آن اشاره شده است. این اقدامات خود می تواند به اقدامات موثر ایران در راستای توافقنامه پاریس منجر شود.

رجبی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ششم توسعه میزان شدت مصرف انرژی تا پایان این برنامه باید حدود 50 درصد کاهش یابد که دستیابی به این هدف تنها با همکاری تمامی نهادها، دستگاه‌ها و آحاد جامعه صورت خواهد گرفت.

دکتر حمیدرضا غفارزاده مدیرکل روابط بین الملل واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست با بیان اینکه معتقدم موافقتنامه پاریس تعهدآور نیست، گفت: درست است که در این توافقنامه کشورها بر کاهش میزان درجه حرارت کره زمین تا 2 درجه پیش از صنعتی شدن و اقداماتی نظیر آن توافق کرده‌اند ولی اگر کشوری به تعهدات خود عمل نکند هچ گونه الزام حقوقی در قبال عدم تعهد وجود ندارد.

دکتر غفارزاده با بیان اینکه مطمئنا اجرای این توافقنامه تبعات مثبت و منفی خواهد داشت، گفت: از آنجایی که بودجه و اقتصاد کشور برپایه فروش نفت است، با اجرایی شدن این توافقنامه میزان تقاضا و در نتیجه قیمت نفت کاهش خواهد یافت که طبیعتا در اقتصاد ما تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به مخالفت دلواپسان این توافقنامه به پیوستن به آن، ادامه داد: اگر بخواهیم بر این توافقنامه پایبند باشیم باید مواردی نظیر صنعت و تکنولوژی حمل و نقل خود را که آلودگی زیادی تولید می کند، تغییر دهیم و این امر هزینه بر خواهد بود. همچنین در بحث کشاورزی بواسطه تولید گاز متان در نوع کشاورزی حال حاضر در ایران، مجبور به تغییر در روشهای کشت و زراعت هستیم. دلواپسان این موافقتنامه معتقدند که با پیوستن به این توافقنامه متضرر خواهیم شد.

دکتر محمد رجایی مقدم معاون مرکز اطلاعات همگانی ملل متحد در این همایش با بیان اینکه توافقنامه پاریس موافقت نامه‌ای بلند پروازانه، گویا و جهانی است که تمامی کشورها و تمامی گازهای متصاعد شده را شامل می شود و به ترتیبی طراحی شده که دوام یابد، افزود: این موافقت نامه‌ای تاریخی است که همکاری بین المللی برای تغییرات اقلیمی را یکپارچه می کند و راهی رو به جلو ارائه می دهد.

رجایی مقدم ادامه داد: موافقت‌نامه پاریس چارچوب شفافی دارد که اطمینان و اعتماد متقابلی در میان همه نقش آفرینان از جمله دولت ها، نهادهای علمی و آموزشی نظیر واحد علوم و تحقیقات، بخش خصوصی، جامعه مدنی و سازمانهای مردم نهاد ایجاد می‌کند.

رجایی مقدم توافقنامه پاریس را آغاز راه دانست و تصریح کرد: پیام تصویب موافقتنامه پاریس، عزم راسخ جهانیان به رویارویی با تغییرات اقلیمی است و پیروزی شگرفی است که در سال 1396 اعضاء کنوانسیون تغییرات اقلیم به آن دست یافته‌اند.

لاله دارایی، هماهنگ کننده ملی برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی عمران ملل متحد(SGP/GEF/UNDP) نیز در این نشست گفت: در زمینه بحث تغییرات اقلیم نیازمند مشارکتی علمی بین مصرف کننده، بهره بردار و ذینفعان هستیم و معقتدم این امر باید بصورت یک روش تحقیق کیفی در مباحث دانشگاهی مطرح شود تا بتوانیم برنامه ریزی از سطوح پاین را به برنامه ریزی سطوح بالا پیوند دهیم.

وی افزود: از جمله اقداماتی که افراد بومی با دانش خود در آن کوشا بوده و پاسخ مثبتی نیز دریافت شده است، ایجاد صخره های مصنوعی برای رشد گسترش مرجان‌ها در خلیج فارس است، همچنین احیاء تالاب‌ها در اطراف دریاچه ارومیه.

دارایی با اشاره به اینکه در بحث تولید گازهای گلخانه ای ساختمانها، انرژی‌ها نو، بحث سرمایش و گرمایش و … نیز دخیل هستند، گفت: الگوی ساخت و ساز کنونی به هیچ عنوان پاسخگوی کاهش مصرف انرژی نیست بنابراین باید در این راستا نیز به فکر ارتقاء آن باشیم.

لازم به ذکر است، در این نشست سیروس انتخابی از نمایندگان NGO نیز به ارائه گزارشی از روند احیای تالاب سیران گلی دریاچه ارومیه و پروژه دریافت جایزه استوایی سازمان ملل متحد در COP21 پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا