گفتمان سازی برای مهار آسیب های اجتماعی را در جامعه تسری دهیم

 علی ربیعی شامگاه شنبه در نشست كمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز كه با حضور معاون رفاه اجتماعی وی و نمایندگانی از دستگاه های مختلف و سمن ها(سازمان های مردم نهاد) در محل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: پیشتر علل بروز آسیب های اجتماعی به طور عام فقر بود، اما امروز این موضوع نفی نمی شود اما ماهیت نوینی از آسیب های ایجاد شده است كه باید به آن توجه كرد و راهكارهای نوین ارائه داد.

وی گفت: در بحث مهار آسیب های اجتماعی باید به گونه ای جلو برویم كه در عین مهار ، موجب افزایش آنها نشویم.
ربیعی به مساله حاشیه نشینی كه بستر مناسبی برای بروز آسیب های اجتماعی است، اشاره كرد و گفت: در حاشیه نشینی زمینه های بروز آسیب افزایش می یابد. تغییرات ارزشی از دیگر مواردی است كه به بروز آسیب ها دامن می زند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی همواره بر نقش سازمان های مردم نهاد تاكید دارد و در این زمینه بیان داشت: مبتلایان به بیماری ایدز اگر حمایت اجتماعی نداشته باشند، طرد از اجتماع می شوند كه این امر خود می تواند موجب آسیب بیشتر شود.
به گفته ربیعی باید خانواده و سازمان های مردم نهاد فرد آسیب دیده را در بر گیرند تا هر دو نهاد در كنار یكدیگر بتوانند به وی كمك كنند.
وی با تاكید بر نقش آموزش و پرورش در مهار بیماری ایدز گفت: وزارت آموزش و پرورش كه دارای مخاطبان نوجوان و جوان است می تواند از طریق آموزش به آنها گام موثری در مهار بیماری ایدز بردارد.
ایدز(AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اكتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است كه در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی معتقد است، بضاعت سازمان بهزیستی و همچنین وزارت آموزش و پرورش بسیار ناچیز است اما در صورتی كه نهادهای مختلف در كنار یكدیگر قرار گیرند می توانند با هم افزایی نقش مهمتری در كنترل آسیب های اجتماعی بر عهده بگیرند.
وی همچنین در خصوص زندانیانی كه مبتلا به بیماری ایدز هستند، توضیح داد: باید به گونه ای رفتار شود كه مبتلایان دچار طرد اجتماعی نشوند. سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند در زمینه مهارت آموزی این افراد نقش مهمی بر عهده داشته باشد.این افراد مددكاری خاص خود را می خواهند.
ربیعی گفت: مبتلایان به ایدز كه دچار فقر مطلق هستند می توانند مورد حمایت قرار گیرند. ایجاد خانه های امن از جمله راهكارهایی است كه این افراد بتوانند در آنها استقرار یابند و در كنار درمان فیزیكی تحت حمایت عاطفی باشند.
در این نشست ، نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، هلال احمر ،سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی و برخی نهادهای دیگر حضور داشتند و دیدگاه ها و همچنین عملكرد خود را در حوزه بیماری ایدز تشریح كردند.
یكی از فعالان حوزه بیماری ایدز بیان داشت: : موضوع قبح بیماری ایدز باید شكسته شود تا مبتلایان آسانتر بتوانند بیماری خود را مطرح و از جامعه كمك بگیرند.
نماینده آموزش و پرورش نیز در این نشست یادآور شد: آموزش در خصوص بیماری ایدز از كلاس دهم شروع می شود و آموزش سهم مهمی برای مهار این بیماری دارد.
نماینده سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور نیز گفت: آموزش های مهارت باید برای مشاغل مشخصی انجام شود و صرف آموزش های مهارت در صورتی كه شغلی برای آن تعریف نشده باشد نمی تواند نتیجه بخش باشد.
نماینده یكی از سمن ها معتقد بود: سمن ها می توانند در كنار دولت نقش مهمی در كنترل، آموزش و مهار بیماری ایدز داشته باشند. پیشگیری از بیماری ایدز بهتر از درمان است.
به گزارش ایرنا، بیماری ایدز در كشور از راه‌های استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، آمیزش جنسی و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به كودك رواج یافته است.
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان جهانی بهداشت ، نرخ رشد ایدز در ایران بصورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است.
در كشور حدود 30 هزار نفر شامل 88 درصد مرد و 12 درصد زن به این بیماری مبتلا هستند كه تعداد كل بیماران مبتلا به ایدز در كشورمان حدود 85 هزار تا یكصد هزار نفر تخمین زده می شود.
دلایل ابتلا به ایدز در كشورمان 67.5 درصد از اعتیاد تزریقی، 22.4 درصد از روابط جنسی، 1.8 درصد از مادر به كودك، 7.1 درصد نامشخص و 1.2 درصد از خون آلوده اعلام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا