نقش موثر دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی

موید حسینی صدر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به لزوم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای رفع موانع اقتصادی کشور، گفت: واقعیت این است که اقتصاد کشور ما از جوانب مختلف کمبودها و گرفتاری ها و مشکلاتی دارد. از هر بعد که نگاه کنیم، اقتصاد ما برای واردات تنظیم شده و اقتصادی رانتی است. تفاوت نرخ ارز، بهره بالای سپرده های بانکی، عدم حمایت از تولیدکنندگان در برابر واردکنندگان و… باعث شده که بنیه این اقتصاد تضعیف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در تعریفی که مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی داشتند، بحث درونزا بودن اقتصاد را به زیبایی و بادقت بیان کردند. رکن اصلی چنین اقتصادی، تقویت تولید داخلی است آن هم در شرایطی که تولید داخلی وضعیت مطلوبی ندارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که تولید داخل تقویت نشود، عملا پیشرفت چندانی در حوزه اقتصاد مقاومتی نخواهیم داشت ولو اینکه اراده و خواست قلبی مسوولان بر این امر باشد. بنابراین من فکر می کنم برای اجرای اقتصاد مقاومتی می بایست اول از همه، تولید داخل آسیب شناسی شود. باید دید چرا کسانی که می آیند در عرصه تولید سرمایه گذاری می کنند، بعد از مدتی پشیمان می شوند اما کسانی که وارد واسطه گری می شوند، رشد شگفت انگیز دارند.

حسینی صدر ادامه داد: در مرحله بعد باید شرایط را برای تولیدکننده بهینه سازی کنیم. به نظر می رسد قیمت دو نرخی ارز یکی از معضلات اصلی در برابر اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: این شرکت ها در ایران دیرهنگام پا گرفتند و با وجود اینکه در ابتدا بسیار مورد توجه بودند ولی الان خیلی به آنها پرداخته نمی شود و از ظرفیت علمی و نیروهای تحصیلکرده جوان کشور به نحو شایسته بهره برداری نمی گردد. فکر می کنم اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده شود، این شرکت ها می توانند به اقتصاد مقامتی کمک شایانی کنند.

یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، بحث دانش بنیان است که باید در دانشگاه ها شکل بگیرد. در واقع دانشگاه ها باید در این زمینه مصمم باشند تا رویکرد دانش بنیان در کشور گسترش یابد

غلامرضا کاتب؛ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این ارتباط تصریح کرد: نگاه مجلس در 2 سال گذشته این بود که وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و خوشبختانه این کار را هم انجام داد. الان شرایط ویژه کشور نیز اقتضا می کند که چنین اتفاقی بیفتد.

وی افزود: برای اینکه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد می بایست از تولید داخلی حمایت کنیم. بخش عمده تولید داخل شامل بخش کشاورزی و بخش صنعت است. ما همین امسال هم در قانون بودجه، راهکارهایی چون توسعه آبیاری تحت فشار را مورد توجه قرار دادیم.

کاتب تاکید کرد: مجلس آمادگی دارد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، هر نوع کمکی به دولت ارایه کند. امیدواریم با ادامه این روند و افزایش درآمدهای کشور، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صنعتی را افزایش دهیم و ظرفیت های خالی بخش های صنعتی که الان بلااستفاده مانده را فعال کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: کندی در روند اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به دلیل شرایط اقتصادی کشور است وگرنه دستگاه های مختلف به دنبال پیاده سازی و اجرای این سیاست ها هستند. در حال حاضر اعتقاد راسخ به لزوم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور وجود دارد و امیدواریم با عنایت خداوند، روند اجرای این سیاست ها شتاب بیشتری بگیرد.

وی در پایان گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، بحث دانش بنیان است که باید در دانشگاه ها شکل بگیرد. در واقع دانشگاه ها باید در این زمینه مصمم باشند تا رویکرد دانش بنیان در کشور گسترش یابد. البته بعضی از دانشگاه ها در این ارتباط پیشرو بوده اند اما بعضی دیگر، کار زیادی انجام نداده اند. لذا همه دانشگاه ها می بایست در این عرصه فعال باشند تا اقتصاد مقاومتی در عمل تحقق یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا