کد خبر : 35704 دوشنبه 06 دی 1395 - 06:12:52
چگونه-می-توان-درختان-کهنسال-را-در-جنگل-حفظ-کرد؟

گرمایش زمین و چالش نابودی جنگل ها

چگونه می توان درختان کهنسال را در جنگل حفظ کرد؟

سیناپرس: به اعتقاد کارشناسان ؛ درختان کهنسال سرمایه های منحصر به فرد کره زمین محسوب می شوند که نقش مهمی در اکوسیستم سیاره ما ایفا کرده و حفظ آن ها در طبیعت چالشی سخت برای محققان و پژوهشگران محیط زیست محسوب می شود.

درختان نقش مهمی در طبیعت ایفا کرده و  به عنوان سرمایه زیست محیطی  کره زمین شناخته می شوند . درختان و مناطق جنگلی  همچنین برای حیوانات و گیاهان کوچک تر به عنوان زیست گاه شناخته شده و در مناطق گرمسیری نیاز جانداران برای مراقبت از خود ، به حیات درختان و گیاهان بیش از سایر مناطق وابسته است.

تیمی از پژوهشگران با توجه به تهدیدات زیست محیطی و اثرات مخرب نابودی درختان کهنسال و غول پیکر ، به بررسی راهکار های حفاظت از این درختان و جنگل ها در برابرپدیده  گرمایش کره زمین پرداخته اند . در این بررسی به گونه های خاص از درختان مرتفع و کهنسال با طول تقریبی 70 فوت و محدوده سنی 100 تا دو هزار سال توجه شده است . بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، درختانی همانند درخت سکویا در کالیفرنیا ، درختان بائو باب در ماداگاسکا واسترالیا و در نهایت  درختان اکالیپتوس در این تحقیقات مورد نظر پژوهشگران قرار داشته و مورد ارزیابی قرار گرفته اند .

پدیده گرمایش زمین در سال های گذشته و ادامه یافتن این پدیده در سال های پیش رو باعث نگرانی روزافزون محققان زیست محیطی شده و از نظر کارشناسان این حوزه ادامه این روند به تکه تکه شدن زیستگاه ها ، گسترش آفات در میان گیاهان و درختان ، شیوع بیماری ها در طبیعت و جوامع انسانی و در نهایت طوفان های مهیب و چالش هایی از این دست منتهی خواهد شد .

دیوید لیندنمایر زیست شناس و استاد دانشگاه ملی استرالیا در این خصوص اظهار داشت : تغییرات آب و هوایی باعث از دست رفتن هر چه بیشتر منابع طبیعی و به طور خاص درختان غول پیکر در اعماق جنگل های دوردست خواهد شد و سازمان های حفاظتی باید مراقبت های بیشتری همانند نصب سیستم های تهویه مطبوع برای حفاظت  از درختان و گیاهان در نظر داشته باشند .

در پایان مطالعات صورت گرفته ، تیم تحقیقاتی فوق اظهار امیدواری کردند که راهکار های بلند مدتی برای حفظ درختان کهنسال ارائه شده و از آن به عنوان چالشی بزرگ برای نجات طبیعت یاد کردند .

نتایج مطالعات جدید دراین حوزه به صورت مشروح در آخرین شماره  نشریه تخصصی  اکولوژی Ecology در هفته جاری  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.