راه اندازی 30 شركت دانش بنیان در انستیتو پاستور ایران

 مصطفی قانعی روز شنبه در حاشیه بازدید از بانك ژن گیاهی ملی ایران واقع در كرج در جمع خبرنگاران، گفت: در انستیتو پاستور اقدام مناسبی انجام شده به طوریكه به جای اینكه بگوئیم این اقدامات به سرعت منجر به یك محصول شده، باید بگوئیم منجر به یك سیستم شده است.

وی اظهار داشت: در این سیستم به جای اینكه یك موسسه دولتی به دنبال آن باشد كه چیزی تولید كند یا بفروشد، همان اعضای هیات علمی تبدیل به شركت های دانش بنیان شده اند و آن ها به دنبال این هستند كه ارتباط خارجی برقرار كنند و فروش داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه تمام 30 شركت دانش بنیان این در این موسسه تولید محصول دارند، گفت: اگر انستیتو پاستور خواستار فروش محصولی به خارج از كشور باشد، بزرگترین مشكل بر سر راهش نحوه ی فروش و نحوه ی دریافت ارز و انتقال ارز و تبدیل آن است.
قانعی نحوه ی ارتباط با خارج از كشور را بزرگترین مشكل عنوان كرد و افزود: به طور مثال كشوری در آمریكای جنوبی درخواست واكسن هاری دامی از ما داشت یا كشوری دیگر در آفریقا واكسن سل می خواست كه ما شركت ها را معرفی كردیم.
وی ادامه داد: لذا بخشی از اقتصاد مقاومتی این بود كه كار به مردم واگذار شود و از دست دولت دربیاید.
رئیس موسسه انستیتو پاستور ایران بخش دوم فعالیت های این موسسه را در بخش امنیت عنوان كرد و گفت: باید به امنیت درمان برسیم بنابراین همگی واكسن های مورد نیاز بخش سلامت را به نوعی در پاستور شروع به تولید كردیم.
وی، واكسن هاری انسانی، واكسن پنتاوالان با قرار داد با موسسه بركت، واكسن مننژیت دو ظرفیتی را از جمله این واكسن ها عنوان كرد.
قانعی تاكید كرد: آنچه را كه توصیه جدی بود در برنامه قرار گرفت و اصراری نداریم كه پاستور تولید كننده شود بلكه هر بخش خصوصی وارد شود ما آن را كمك می كنیم تا كار صورت بگیرد و كارها به مردم واگذار شود.
وی در خصوص میزان تولید واكسن در موسسه گفت: تولید بیش از حد واكسن معنا ندارد بلكه فقط در حد نیاز و با كیفیت بالا مورد نظر ماست كه كیفیت قابل رقابت جهانی داریم و نیاز مردم به اندازه تولد است.
وی یادآور شد: كشورهای در دنیا مثل هند و چین هستنند كه قبل از ما شروع به تولید واكسن كرده اند و با قیمت بسیار پائینی تولیدات خود را عرضه می كنند ولی قدم اول در فعالیت ما، امنیت كشور است تا اگر مشكلی پیش آمد كمبود واكسن نداشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا