مشاهده گربه وحشی پس از سی سال در چین

محققان چینی اعلام کردند که دوربین های از راه دور مستقر در طبیعت استان یون نان (Yunnan) در جنوب غربی چین عکسی از گربه مرمری (Marbled Cat) که به نظر می رسید نسل آن در چین منقرض شده ، ثبت کرده است .

در حقیقت این نخستین مرتبه ای است که پژوهشگران منطقه ذخیره طبیعی ملی Gaoligong (Gaoligong Nature Reserve) که در سال 1983 تاسیس شده ، موفق به ثبت عکسی از این جانور در معرض خطر انقراض شده اند .

گربه مرمری (Marbled Cat) با نام علمی Pardofelis marmorata نام یک گونه گربه کوچک وحشی از خانواده پلنگ‌ گربه‌ ها است که در مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا و بیشتر در امتداد کوهپایه های هیمالیا و در جزیره بورنئو (Borneo) زندگی می ‌کند . گربه مرمری از سال 2002 میلادی در فهرست گونه‌ های در خطر انقراض اتحادیه بین ‌المللی حفاظت از طبیعت قرار گرفته است . پژوهشگران تخمین زده اند تعداد گربه‌ های مرمری بالغ باقی ‌مانده در سراسر دنیا  کمتر از ده هزار قلاده است .

قابل ذکر است ، تصاویری که از این جانور ثبت شده در تاریخ های هفتم اکتبر و یازدهم نوامبر سال 2014 توسط دوربین مادون قرمز نصب شده در منطقه ذخیره طبیعی ملی Gaoligong گرفته شده بود .

Wang Yingxiang از پژوهشگران موسسه جانورشناسی کونمینگ (Kunming Institute of Zoology) از آکادمی علوم چین و دکتر ویل داکورث (Will Duckworth) از اتحادیه حفاظت جهانی (World Conservation Union) تطابق تصویر ثبت شده با گربه مرمری را تایید کرده اند .

بر اساس اطلاعات گذشته ، تحلیل‌های ژنتیکی نشان می‌ دهد که گربه مرمری خویشاوندی نزدیکی با گربه طلایی آسیایی و گربه خلیجی دارد و این سه گونه در حدود 9.4 میلیون سال پیش از دیگر گونه‌ های خانواده گربه ها جدا شده‌اند . گربه مرمری با گربه‌ های معمولی هم ‌اندازه بوده اما دم آن پشمی‌ تر از دم گربه معمولی است چرا که این جانور برای ایجاد تعادل به هنگام پریدن از یک درخت به درخت دیگر از دم خود استفاده می ‌کند .

بر اساس گزارش Wang Yingxiang اولین مدارک و شواهدی که از وجود گربه مرمری در استان یوننان به دست آمده در سال 1976 میلادی بوده اما از سال 1984 میلادی تا امروز ، این جانور دیگر دیده نشده بود .  او در ادامه با اشاره به تصاویر ثبت شده اظهار داشت که ما مطمئن هستیم که گربه مرمری در این منطقه هنوز زنده است .

چین بیلی (Chen Beile) مدیر کالج Kankakee Community در این رابطه اظهار داشت : ما معتقد هستیم که وجود گربه مرمری (پس از سی سال) نشان دهنده تنوع زیستی منطقه ذخیره طبیعی ملی Gaoligong است . در حقیقت این امکان وجود دارد که جانوران کمیاب دیگری نیز در این منطقه وجود داشته باشند و بعدها بتوان آنها را شناسایی کرد .