دستبند سیلیکونی برای تشخیص قرار گرفتن در معرض مواد شیمایی

یکی از موارد بسیار مهم در تحلیل خطرات موجود برای کودکان را می توان نحوه انجام نظارت دانست. انجام نظارت باید به نحوی باشد که کودک آن را حس نکرده و آزادی عمل انجام فعالیت های روزمره خود را داشته باشد. در همین راستا نیز به تازگی دستبند هایی با نام لیو استرانگ (Livestrong) ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته اند.

این دستبندها از نوع  خاصی از ماده سیلیکون ساخته شده اند که می توانند از برخورد آلاینده های سمی با کاربر ان جلوگیری کنند. محققان دانشگاه ایالتی اورگن (Oregon State University) اخیرا این دستبندها را بر روی 92 کودک پیش دبستانی مورد آزمایش قرار دادند که نتایج حاصله از میزان آلاینده های سمی در اطراف این کودکان بسیار تکان دهنده بود.

مچ بندهای سیلیکونی ابزار های نمونه برداری مفیدی هستند که پوشیدن آنها برای کاربر بسیار راحت بوده و در طول زمان نیز به پوست بدن هیچ آسیبی نمی رسانند. قرار گیری کودکان در معرض مواد شیمیایی خاصی می تواند سلامت آنها را تهدید کرده و مشکلاتی نظیر کاهش توانایی شناختی، بیش فعالی و چاقی را به همراه داشته باشد.

در طی انجام آزمایش یاد شده، کودکان به مدت یک هفته از این مچ بندها استفاده کردند سپس محققان به بررسی مواد شیمیایی جذب شده توسط این دستبندها پرداختند. آنها توانستند در ترکیب این دستبند ها نیمی از مواد شیمیایی که انتظار آن را داشتند را شناسایی کنند. لازم به ذکر است که حتی برخی از این مواد شیمیایی که تولید آنها در امریکا متوقف شده بود نیز در ترکیب این دستبندها موجود بود.

خوشبختانه این یافته ها می تواند به والدین و مقامات مسئول در کاهش قرارگیری کودکان در معرض این مواد شیمیایی مضر جلوگیری کنند و حتی شاهد ارائه این دستبندها در سایر کشورهای جهان نیز باشیم.

منبع: popsci