مزه ششم هم کشف شد

در فهرست مزه های اصلی ما شاهد پنج مزه شوری، ترشی، شیرینی، تلخی و اومامی هستیم. اومامی واژه ژاپنی است که می توان آن را به طعم خوش و لذتبخش ترجمه کرد. انسان ها این مزه را از طریق گیرنده های گلوتامات می چشند.

راسل کست از دانشگاه دیکین ملبورن می گوید: شواهد به اندازه کافی جامع و متقاعدکننده است تا بتوانیم چربی را هم به عنوان مزه ششم در نظر بگیریم.

در آخرین شماره نشریه Flavour (طعم و مزه) این تیم استرالیایی چربی را به عنوان مزه ششم در نظر گرفتند. با وجود این که ارسطو در سال 330 پیش از میلاد چربی را به عنوان یک مزه طبقه بندی کرده بود، اما در حال حاضر، چربی با توجه به خواص حرارتی و آزادی عطر در مواد غذایی شناخته شده و جزو حس چشایی محسوب نمی شود. سال های متمادی بود که توافق عمومی روی چهار مزه تلخی، شوری، شیرینی و ترشی وجود داشت تا این که در سال 2002 طعم اومامی که یک طعم مورد پسند و غنی از پروتئین بود به این فهرست اضافه شده و مجموع آنها را به عدد پنج رساند.

برای این که چربی به عنوان یک طعم شناخته شود باید پنج معیار را تامین کند. در مقاله منتشر شده از سوی دکتر کست تحت عنوان «آیا چربی به عنوان طعم ششم خواهد بود؟» او توضیح می دهد که چگونه چربی این معیارها را تامین می کند. یکی از معیارها این است که زبان دارای پرزهای مخصوص چشایی است که می تواند حضور اسیدهای چرب را تشخیص دهد.

محققان معتقدند یافته های آنها می تواند در نبرد برای جلوگیری از مشکل رو به رشد چاقی در جهان به کار گرفته شود. پژوهش های قبلی که روی 500 داوطلب و به مدت چند سال انجام گرفته، نشان می دهد کسانی که به مزه و طعم چربی حساس تر هستند کمتر غذا می خورند.

در آزمایش ها ما باید برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن نسبت به افرادی که وزن متناسب و سالم دارند چربی بیشتری قرار دهیم تا آنها قادر به شناسایی یا دریافت آن باشند. این امر با رژیم غذایی که به نظر بسیار مهم است رابطه دارد. شما نمی توانید فقط چربی را از غذا حذف کنید و آزاد کننده طعم را جایگزین آن کنید و انتظار داشته باشید که موفق شوید. زیرا شما نتوانسته اید طعمی که اثرات فیزیولوژیکی و روانی مشابهی با چربی داشته باشد ایجاد کنید. این اثرات فیزیولوژیکی و روانی روی مقبولیت و میل به غذا تاثیر گذارند.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا