امضای تاریخی برای نجات زمین

بان‌کی‌مون،رهبران جهان را به این مراسم دعوت کرده و پیش بینی میکند حدود ۱۲۰ کشور، موافقتنامه اقلیمی تاریخی پاریس را در روز جهانی زمین امضا کنند.

در سال گذشته میلادی جهان به توافق اقلیمی تاریخ به‌منظور کنترل گرمایش زمین دست یافت. در این توافق، کاهش میانگین دمای کره زمین به کمتر از دو درجه تا سال 2050 در کنار کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی پیش‌بینی شده است.

 این توافق تاریخی در حالی از سال 2020 میلادی لازم‌الاجرا خواهد بود که نخستین توافق اقلیمی در نوع خود و در سطح جهانی است و دو کشور آمریکا وچین که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای کربنی در جهان هستند ، با انتشار بیانیه مشترکی تأیید کرده‌اند که موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس را در ماه آوریل امضا خواهند کرد.

با تعهد آمریکا و چین به توافق پاریس، پیش بینی میشود قانع کردن سایر کشورها به امضای توافقنامه آسان‌تر باشد.پیش بینی که شاید با توجه به سهم 40 درصدی آمریکا وچین در تصاعد جهانی ،خیلی دور از واقعیت نباشد و در صورت رسیدن به حد نصاب لازم (۵۵ کشور با ۵۵ درصد تصاعدها) سند از همین امسال به اجرا گذاشته می‌شود.

ماهیت اصلی روز جهانی زمین پاک، در برگیرندگی است، زیرا در ارزش‌های برگرفته از این کره خاکی، همه مردمان را سهیم می‌سازد و در این کار، انسان‌ها و طبیعت را یک نظام همگون می ‌بیند و رابطه درست ما با طبیعت را ضامن ادامه حیات می ‌داند. همین مفهوم، زندگی متعادل ما انسان‌ها را در تعامل و هماهنگی با طبیعت وسعت می بخشد و یاری‌مان می‌دهد تا برای مشکلات زیست‌محیطی جهان امروز، راه حل‌هایی بیابیم.

امسال، روز جهانی زمین پاک جهانیان را به امضا و الزام آور شدن توافقی تاریخی فرا می‌خواند تا با نظرخواهی جهانی، عملکردمان را در زمینه تغییرات اقلیم بسنجیم.

کره زمین کماکان منزل بشر است. با تمام توان برای نجات منزل جاودانه مان بکوشیم.

بهاره صفوی / روزنامه نگارعلم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا