درمان میگرن مزمن به وسیله بوتاکس

مطالعات جدید پژوهشگران مرکز مطالعات اعصاب ایالات متحده آمریکا نشان دهنده کاربرد ماده سمی بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی است. بوتاکس عمدتا برای مصارف زیبائی کاربرد دارد.  بر همین اساس ؛ آخرین دستور العمل آکادمی نورولوژی آمریکا درباره مصرف درمانی این ماده  به این گونه تدوین شده است که روی چهار محلول تزریقی بوتاکس که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، ارزیابی دقیق تری صورت گیرد.

طبق اعلام پزشکان ، میگرن مزمن  به سردرد های میگرنی که به میزان حداقل 15 روز یا بیشتر در طول ماه رخ می دهد اطلاق شده و تزریق بوتاکس راه حل مناسبی برای کاهش این وضعیت در بیماران یاد شده است .

استفاده از بوتاکس جهت از بین بردن چروک های پوستی حامل سم بوتولینوم است که توسط یک باکتری خاص تولید شده است  و بلوک های سمی پس از انتشار در انتهای رشته های عصبی باعث کاهش انقباض عضلات و انتقال دهنده های سیگنال درد می شوند .

طبق اعلام پزشکان ، میگرن مزمن  به سردرد های میگرنی که به میزان حداقل 15 روز یا بیشتر در طول ماه رخ می دهد اطلاق شده و تزریق بوتاکس راه حل مناسبی برای کاهش این وضعیت در بیماران یاد شده است .

پفتنی است بر اساس مطالعات انجام شده ، بوتاکس و مصرف درمانی آن تنها برای کاهش اثرات میگرن استفاده نشده و  در ادامه می توان از اسپاسم در بزرگسالان ، دیستونی گردن و بلفارو اسپاسم نیز به عنوان اختلالات عصبی یاد کرد که تزریق بوتاکس به کاهش علائم آن ها کمک شایانی میکند . اسپاسم در بزرگسالان به سفت شدن عضلات گفته می شود که به طور معمول پس از سکته مغزی و آسیب های نخاعی و عصبی در بیمار نمایان می شود و دیستونی گردن نیز اختلالی است که مغز کنترل عضلات گردن را تحت تاثیر قرار میدهد و شیب سر غیر ارادی و حرکات گردن غیر طبیعی جلوه میکند و در پایان بلفارو اسپاسم که اختلال حرکتی در بستن شدن بدون کنترل چشم است که طبق دستور العمل دکتر سیمسون از دانشکده مونت سیانی در نیویورک ،  بوتاکس درمانی در بهبود مشکلات یاد شده موثر خواهد بود . گفتنی است  آخرین دستور العمل اجرایی در سال 2008 میلادی از مرکز فوق ارائه شده بود که در آن تحقیقات توصیه ای برای درمان میگرن و استفاده از سم بتولینوم به دلیل کمبود اطلاعات در این خصوص نشده بود .

در انتها لازم به ذکر است که دستور العمل جدید در تاریخ 18 آوریل مصادف با 30 فروردین در مجله نورولوژی منتشر شده و طبق اعلام آکادمی نورولوژی ایالات متحده ، روز 25 آوریل در نشست سالانه  این مرکز در ونکوور کانادا ارائه خواهد شد .

منبع : UPI

ترجمه : فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا