برنامه چین برای ساخت آزمایشگاه فضائی

یکی از مقامات عالی رتبه سازمان فضائی چین اعلام کرد این کشور در نظر دارد در سال 2016 یک سفینه فضاپیما را به ماموریت اعزام کند تا مقدمات تاسیس یک آزمایشگاه فضائی که قرار است در سال بعد از آن انجام شود را فراهم کند . در همین زمینه ژو جیان پینگ مدیر ارشد مهندسی و طراحی فضاپیماهای سرنشین دار چین اعلام کرد : " راکت فضاپیمای Tianzhou-1 ( به معنای ارابه آسمانی )  قرار است تجهیزات و ادوات مورد نیاز فضانوردان و دانشمندان را در آزمایشگاه علمی چین در مدار زمین مستقر کند . این آزمایشگاه که Tiangong-2 نام دارد ، دومین آزمایشگاه فضائی چین به شمار می رود . " وی در ادامه اظهارات خود بیان داشت : "  حمل و نقل ترابری این تکنولوژی ، نقشی کلیدی در چین داشته و ما باید گام های بزرگی در این مسیر برداشته و درجه بالائی از مهارت و استادی در این حوزه برسیم . "

این پروژه بزرگ چین که بیش از چند میلیارد دلار هزینه در بر دارد ، یکی از پروژه های اصلی و مورد توجه دولت چین بوده و این کشور در نظر دارد بر اساس این برنامه ، یک آزمایشگاه فضائی مجهز و ایستگاهی فضائی که امکان سکونت در آن وجود داشته باشد را تا سال 2022 در مدار زمین مستقر کند .

گفتنی است دولت چین ، پیش تر نسبت به  ساخت و تجهیز یک آزمایشگاه فضائی با نام Tiangong-1 اقدام کرده بود . این عملیات در ماه سپتامبر سال 2011 میلادی انجام شده و پس از آن دو ماموریت تکمیلی نیز به مقصد این آزمایشگاه انجام شده و فضاپیماهای چینی با موفقیت در این آزمایشگاه پهلو گرفتند .

به گفته ژو جیان پینگ این آزمایشگاه به زودی از رده خارج خواهد شد . از سوی دیگر تحقیقات به منظور طراحی راکت های  ترابری جهت آزمایشگاه  Tiangong-2 در حال پیگیری و اجرا است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا