چين پس از آمريكا مشتري موتور موشك هاي فضايي ساخت روسيه شد

روزنامه ايزوستيا امروز (دوشنبه) نوشت كه چين به روسيه پيشنهاد كرده در ازاي دريافت موتورهاي موشك هاي فضايي از روسيه به اين كشور فناوري هاي الكترونيكي پيشرفته عرضه مي كند.همچنين آزمايش بمب هدايت شونده روسيه نيز در زمره پيشنهادهاي چين به روسيه است.چين اميدوار است با استفاده از مزيت خود در بخش فناورهاي پيشرفته الكترونيكي بتواند با روسيه در اين باره مذاكره كند.

روسيه اصلي ترين كشور توليد كننده موتور هاي پرقدرت پيشرفته موشكي جهان است و آمريكا نيز نيازهاي خود را از كارخانه هاي روسي سازنده اين موتورها تامين مي كند.
رابرت اوروك معاون وزير دفاع آمريكا اعلام كرده است: پنتاگون در شش سال آينده تا زمان ساخت موتور فضايي ساخت آمريكا به خريد 18 موتور موشك فضايي از نوع ار.دي-180 از روسيه براي پرتاب ماهواره هاي نظامي نياز دارد.
وي با بيان اين كه آمريكا بايد راه مطمئني براي دسترسي به فضا داشته باشد، اظهار كرد: تا زماني كه نتوانيم موتور موشك فضايي بسازيم بايد به موتورهاي ار.دي-180 از روسيه تكيه كنيم.آمريكا در چند سال اخير از موتورهاي روسي براي موشك هاي فضايي خود به منظور پرتاب ماهواره هاي نظامي استفاده كرده است.
به گزارش رسانه هاي روسي، آمريكا موضوع ساخت موتورهاي موشكي را بررسي مي كند تا آن را جايگزين موتورهاي ساخت روسيه كند، اما سال 2015 نتيجه قابل توجهي در اين زمينه به دست نياورده است.
روسيه آخرين بار يازدهم دي ماه 1391 قراردادي را براي فروش 30 دستگاه موتور موشك هاي فضايي به آمريكا امضا كرد.
روسيه همچنين از برنامه ساخت موتور اتمي با حدود 220 ميليون دلار اعتبار براي موشك ويژه سفر به كره مريخ خبر داده است.
سرگئي كرينكو رييس شركت روس اتم در اين باره گفته است: موتور اتمي به موشك فضاپيما امكان مي دهد در طول 45 روز به مريخ سفر كند و در همين حال در فضا حركت هاي لازم انجام دهد در حاليكه موتورهاي فضايي كنوني ما را در مسير يك طرفه و در عرض 18 ماه به كره مريخ مي رسانند و پس از آن امكان بازگشت و مانور وجود ندارد و به عبارتي اين موتورها يك بار روشن شده و قابل بازگشت نيستند.
رسانه هاي روسي پيش تر اعلام كرده بودند كه قرار است تا سال 2018 ميلادي نمونه آزمايشي اين موتور اتمي براي انجام سفرهاي دوردست فضايي ساخته شود.
 به گزارش ايرنا، براساس گزارش هاي انتشار يافته، شركت روس اتم از سال 2010 ميلادي اجراي اين پروژه را شروع كرده كه هدف از اجراي آن ساخت سامانه حمل و نقل فضايي به كمك انرژي هسته اي است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا