بهره برداری اصولی، لازمه احیا، تنفس و بقای جنگل های شمال است

 حمید غلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: باید طرح تنفسی تناوبی یا طرح تنفسی تاخیری، با ممنوعیت صدور مجوز قطع و بهره برداری درختان جنگلی در مناطق حساس، پرشیب با آستانه شیب 40 درجه در نظر گرفته شود.وی ادامه داد: باید بر اجرای طرح های حفاظتی و حمایتی در مناطق ممنوع شده جنگل های شمال (هیرکانی ) تاکید شود و ممنوعیت تبدیل و تفکیک عرصه های جنگلی به اراضی زراعی و باغی در دستور کار مسوولان و برنامه ریزان قرار گیرد.

این کارشناس بر کاهش سطح بهره برداری جنگل های هیرکانی (شمال) به نسبت 40 به 60 درصد تاکید و خاطرنشان کرد: در این شیوه 40 درصد جنگل ها قابل بهره برداری و در 60 درصد بقیه جنگل های شمال استراحت، تنفس و تاخیر در بهره برداری عرصه های جنگلی اجرا خواهد شد.به گفته وی سه اصل حیاتی فعالیت، تولید، تنفس و استراحت به عنوان یک اصل اکولوژی و حیاتی برای همه موجودات زنده از جمله پوشش گیاهی و جنگلی شناخته شده است و رعایت نشدن هر یک از این کارکردها خسران و آسیب به جنگل های شمال کشور را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: تاکید مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای طرح تنفس و قطع بهره برداری از جنگل های هیرکانی (شمال) به منظور دادن فرصت بقاء و حیات به این جنگل ها تاکید دارند.
این کارشناس افزود: اصرار بر اجرای طرح تنفس در جنگل های شمال اگر به مفهوم قطع کامل بهره برداری از عرصه های جنگلی باشد جای بسی تامل دارد زیرا جنگل نیز مانند هر موجود زنده دیگر نیاز به کارکردهای حیاتی، تبادلات و تعاملات زیست محیطی و همچنین استراحت و تنفس دارد.

غلامی اظهار داشت: آنچه برای تضمین، استمرار بقا و تولید اکولوژی مهم است،این است که انسان به میزان بهره برداری و انتفاعی که از طبیعت و عرصه های جنگلی می برد چقدر توانسته نیازهای حیاتی، پایداری و زنده مانی عرصه های جنگلی را تامین نماید.

وی با اشاره به این که تنفس در جنگل های هیرکانی شمال کشور نباید به مفهوم قطع کامل بهره برداری به مدت چند سال باشد، گفت: با تدوین و اجرای ضوابط فنی قطع درختان و الزام به بهره برداری جنگل ها در چارچوب طرح های جنگلداری و شیوه های صحیح جنگل شناسی می توان بهره برداری مناسب و شایسته از عرصه های جنگلی را فراهم کرد.وی افزود: باید برای عرصه های جنگلی با شیب بیش از 60 درجه طرح های حفاظتی و حمایتی جنگل در الویت اصلی عرصه های جنگلی قرار گیرد.

وی شیوه های جنگلداری همگام با طبیعت و جنگلداری بومی و محلی با همیاری و مشارکت جنگل نشینان و روستاییان ساکن مناطق جنگلی در منطقه خزر را راهکار بسیار ارزشمندی هم برای حفظ حیات عرصه های جنگلی و هم برای استمرار و پایداری تولید برای جنگل های هیرکانی ذکر کرد.
مساحت جنگل های هیرکانی ایران یک میلیون و 900 هزار هکتار برآورد می شود که حدود 565 هزار هکتار آن در گیلان واقع شده است.
در جنگل های هیرکانی حدود 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای وجود دارند که بسیاری از این گونه ها در جهان منحصر به فرد هستند.در سال های اخیر از سوی سازمان جهانی جنگل ها این جنگل ها به عنوان فسیل های زنده کره زمین معرفی شده و بر حفاظت از آنها تاکید شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا