برگزاری مناظره‌های دانشجویی پرمحتوا، حرکت در مسیر شناخت واقعیات

دبیر اجرایی مرحله استانی پنجمین دوره مسابقه ملی مناظره دانشجویی در اردبیل گفت: برگزاری مسابقات مناظره علمی میان دانشجویان مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف در مورد مسائل روز و نیازهای جامعه، باعث رشد و توسعه علم و دانش، شکوفایی فرهنگ گفت وگو و زمینه­ سازی در راستای یادگیری اصیل و پایدار می‌شود.

وی مناظره دانشجویی را مناظره علمی و آموزشی عنوان و تصریح کرد: با انتخاب محورهای مشخص و انجام مناظره‌هایی پر محتوا، دانشجویان می‌توانند در مسیر شناخت واقعیات گام برداشته و شواهد و مسائل معتبر و ارزشمند را از غیر معتبر تمیز دهند.

خروشی هدف از برگزاری این مسابقات را ایجاد و توسعه تفکر خلاق و نقاد بر اساس آیین‌نامه‌های تدوین شده و داوری توسط اساتید منتخب بیان کرد و افزود: رشد و توسعه علم و دانش، زمینه‌سازی در جهت یادگیری اصیل، عمیق و پایدار، رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو و تقویت روحیه حق و حقیقت‌طلبی از اهداف دیگر این مسابقه ملی است.

مدیر فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل خاطرنشان کرد: این مسابقه به صورت گروهی برگزار می‌شود و هر گروه متشکل از چهار نفر دانشجو و یک سرپرست گروه (عضو هیئت علمی دانشگاه یا موسسات آموزش عالی باشد) و هر چهار عضو گروه باید درباره موضوع تحقیق کنند، از هر گروه 2 نفر به عنوان مناظره کننده در مسابقه شرکت می‌کنند و زمان هر مسابقه 32 دقیقه است که اعضای گروه در فواصل معین 16 دقیقه سخنرانی می‌کنند و یک فرصت شش دقیقه‌ای برای طرح مسئله، دو فرصت سه دقیقه‌ای برای دفاع و یک فرصت چهار دقیقه‌ای برای نتیجه‌گیری در نظر گرفته شده است.

خروشی بیان کرد: هر مسابقه سه داور از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دارد و بر اساس آیین‌نامه داوری و در قالب فرم‌های امتیازدهی قضاوت خواهند کرد، مسابقه در هر مرحله حذفی است و این شیوه تا رسیدن دو گروه به مرحله نهایی ادامه دارد و گروه‌های برتر به مرحله منطقه‌ای و سپس به مرحله کشوری راه پیدا کرده، نشان خواجه نصیرالدین طوسی را دریافت خواهند کرد.

وی مسابقه ملی مناظره دانشجویی را تمرین گفتمان در بین دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: موضوعات مسابقه به صورت یک گزاره علمی پس از تصویب، توسط شورای علمی مسابقات تصویب به دبیرخانه این مسابقات در استان‌ها ارسال خواهد شد.

خروشی در خصوص نحوه ثبت نام مناظرات دانشجویی گفت: ثبت نام کنندگان می توانند با تکمیل فرم مشخصات اعضا و سرپرست گروه در دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل نام‌نویسی کنند.

وی با اشاره به جوایز برگزیده‌های استانی این دوره از مسابقات اضافه کرد: در این دوره به همه شرکت کنندگان گواهی حضور داده شده و به نفرات برگزیده لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقه ملی مناظره دانشجویی در استان اردبیل تصریح کرد: فراخوان مرحله استانی این مسابقه از اسفند ماه سال 1394 توزیع شده و دانشجویان علاقه‌مند تا 10 اردیبهشت ماه فرصت دارند جهت ثبت‌نام اقدام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا