بهره برداري از تصفيه خانه شهر پرديس

 معصومه ابتكار در حاشيه بازديد از شهرستان دماوند با اشاره به اينكه از الزاماتي كه در طراحي تمام شهركها و مناطق مسكوني كشور بايد لحاظ شود موضوع تصفيه خانه هاي فاضلاب است، افزود: در مرحله مطالعات و طراحي اوليه اين پروژه ها بايد مكان يابي، ظرفيت تصفيه خانه و نكات فني مد نظر قرار گيرد. 
وي گفت: در موارد بسياري از جمله طرح هاي مسكن مهر ملاحظات زيست محيطي رعايت نشده و در ابتداي كار دولت يازدهم ما با مشكلات زيادي مواجه بوديم و رويكرد دولت نيز در اين زمينه رفع نيازها و كمبودهاي مسكن مهر است. 
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در اين راستا گامهاي موثري برداشته شده كه يكي از آنها پروژه تصفيه خانه فاضلاب شهر پرديس است كه اميدواريم تا خرداد ماه امسال بخش مايع اين واحد به بهره برداري برسد. 
وي با اشاره به عقب افتادگي اجراي اين پروژه به سبب مسائل مختلف خصوصا كمبود منابع مالي، گفت: امروز بخشي از اعتبارات در دولت به تصويب رسيده و قطعا بخشي از اين اعتبارات توسط وزارت نيرو در راستاي اجراي اين پروژه تامين خواهد شد.
ابتكار ادامه داد: با وجود همه مشكلات و كمبود منابع مالي كه در حال حاضر دولت با آن مواجه است اين پروژه در حال پيگيري و انجام بوده و تاكنون 75 درصد پيشرفت داشته است. 
وي به اهميت مشاركت مردم و بخش خصوصي در خصوص جمع آوري و ساماندهي موضوع فاضلاب اشاره كرد و افزود: طرح هاي فاضلاب از مهمترين مولفه زيست محيطي در شهرهاي بزرگ محسوب مي شوند. 
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه در شهرها اگر سيستم جمع آوري و تصفيه فاضلاب وجود نداشته باشد بيماري و آلودگي امكان زندگي در شهر را از بين خواهد برد، گفت: براي تسريع اين طرحها استفاده از الگوهاي موفق حائز اهميت است و اين الگوها در شهرهاي مختلف كشور با مشاركت مردم، دولت و بخش خصوصي به اجرا درآمده و در حال حاضر نتايج خوبي هم داشته است . 
ابتكار ادامه داد: تصفيه خانه هاي جديد به شكلي طراحي مي شوند كه علاوه بر توليد انرژي و برق، از باقيمانده تصفيه خانه نيز به عنوان كود مي توان استفاده كرد.
وي گفت: همچنين آب تصفيه شده اين واحدها نيز قابل بازچرخاني و استفاده مجدد بوده و مي تواند جهت كشاورزي، آبياري و مصارف ديگر استفاده شود و صرفه جويي اقتصادي مناسبي را به همراه دارد. 
شهر جديد پرديس در 17 كيلومتري شرق تهران در مسير جاده هراز واقع شده است. 
به گزارش ايرنا،‌پرديس از شمال به سلسله جبال البرز،‌ از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستاي كرشت، ‌سياه سنگ و طاهر آباد و از شرق به بومهن محدود مي شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا