«طرح نجات آب» به صورت شایسته عملیاتی نشده است

محمد اسماعیل نیا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به حساسیت موضوع آب برای کشور ما، گفت: اساس تمدن ها بر اساس آب شکل می گیرد و آب ضامن ادامه حیات است. در طول تاریخ هم مشاهده می کنیم که هر جا آب بوده، انسان ها سامان یافتند.

بنابراین یکی از اولویت های اصلی ساکنان کره زمین آب است. در کشور ما که یک سوم متوسط جهانی بارش دارد و خشکسالی های پیاپی، آن را آسیب پذیر کرده است، حساسیت موضوع آب دوصدچندان است. بنابراین همه باید به صورت منسجم به آن بپردازیم. همه نهادهای ذیربط در بحث آب از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و… در این زمینه زحمت کشیده اند اما این تلاش ها در حد و اندازه این اولویت نیست. برای رفع مشکل آب نیاز به یک عزم ملی داریم.

عضو شورای عالی آب افزود: اگر بحران آب، آسیب رسان است اما راه حل هم دارد. بعضی از آقایان طوری حرف می زنند که انگار ما در بن بست قرار گرفتیم و همه باید مملکت را رها کرده و برویم. در صورتی که چنین نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خاطرنشان کرد: ما نمایندگان مجلس همیشه وظیفه خود دانستیم که در این زمینه همراهی کنیم. اگر دولت 200 میلیارد تومان اختصاص داده، ما 1000 میلیارد تومان به آن اضافه کردیم. بنابراین نمایندگان مجلس اهتمام لازم را دارند. از دولتمردان توقع داریم که در جلسات شورای عالی آب حضور فعالتر و قوی تری داشته باشند و به صورت جدی تر برای عملی کردن راهکارها تلاش کنند.

وی تصریح کرد: ما می توانیم 96 میلیارد مترمکعب آبی را که سالانه صرف کشاورزی می کنیم، با گسترش سیستم های نوین آبیاری به نصف کاهش دهیم و در مقابل میزان تولیدات کشاورزی را چند برابر کنیم. اینها در گروی ارتقای بهره وری و مدیریت است.

اسماعیل نیا در ادامه اظهار کرد: ما طرحی به عنوان «طرح نجات آب» ارایه کردیم و آن را دنبال می کنیم اما دستگاه ها آنطور که شایسته است، این طرح را عملیاتی نمی کنند. من یک طرح پایلوت سازی هم پیشنهاد کردم و با آقای نوبخت در مورد آن صحبت کردم  و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم مصوب کرده است، اما نشد که در صحن مطرح شود. آقای نوبخت قول دادند که اعتباری به آن اختصاص دهند.

این نماینده مجلس افزود: این طرح پایلوت سازی در قالب یک پکیج ارایه شده است. از جمله مواردی که در این طرح به آن اشاره شده، مدیریت 5 یا 10 درصد منابع آبی کشور است. در این ارتباط می بایست انتخاب سیستم آبیاری متناسب با اکولوژی هر منطقه و با مشارکت مردم صورت بگیرد. به عبارت دیگر این طرح با حضور و مشارکت مردم و حمایت دولت، عملیاتی خواهد شد. در این طرح پیشنهاد شده که چند میلیون تومان وام به کشاورزان برای افزایش حاصلخیزی خاک مزارع داده شود. این موضوع هم می تواند حاصلخیزی خاک را افزایش دهد، هم تبخیر را کم کند و هم به تولید محصولات سالم و ارگانیک منجر شود.

وی با بیان اینکه وقتی بحث مدیریت آب مطرح می شود، باید توجه داشته باشیم که مدیریت خاک مکمل آن است، گفت: با انجام این موارد، افزایش عملکرد در واحد هکتار اتفاق خواهد افتاد که در کنار حذف واسطه ها می تواند در بهبود فعالیت های کشاورزی موثر باشد. وقتی این مجموعه اقتصادی شد، آنگاه می توان آب را به صورت حجمی تحویل کشاورزان داد.

اسماعیل نیا در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای این پکیج، تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود، عملکرد در واحد هکتار تا 50 درصد افزایش می یابد و 80 درصد از میزان مصرف سم و کود شیمیایی حذف خواهد شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا