میلیاردرهای آینده باید از دانشگاه های برتر کشور بیرون بیایند

 دکتر سورنا ستاری روز یکشنبه در مراسم معرفی سازمان های دانشی برتر ایران افزود: شرکت های بزرگی مانند اپل، گوگل و مایکروسافت تجهیزات و زیر ساخت های فیزیکی چندانی ندارند و ارزش آنها به سرمایه های دانشی و نوآورانه است.وی به مشکل فرهنگ اقتصاد نفتی در کشور اشاره کرد و گفت: این فرهنگ در زندگی ما عجین شده و بیشتر به جیب افراد، خودرو و ساختمان ملکی آنها توجه می کنیم و مغز، دانش و ایده های آنها را برای نوآوری نمی بینیم .

وی تصریح کرد: دولتی که بیش از 80 درصد بودجه خود را صرف حقوق و مزایا می کند و یا آموزش و پرورشی که 99.9 درصد بودجه خود را برای حقوق و مزایا می پردازد، چقدر می تواند تحول آفرین باشد.رییس بنیاد ملی نخبگان بزرگترین مشکل پژوهش کشور را نداشتن مشتری مشخص عنوان کرد و گفت:متاسفانه پژوهش های زیادی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت می گیرد بدون اینکه مشتری و بازار مشخصی داشته باشد.

ستاری بر نقش موثر استارتاپ در حل مشکلات و مسائل کشور، توسعه فناوری، ایجاد اشتغال و بهبود زندگی مردم یادآور شد و از شرکت های بزرگ درخواست کرد از خروجی این استارتاپ ها برای تزریق فناوری های جدید و نوآوری به مجموعه خود استفاده کنند.وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ به دلیل گرفتاری های متعدد اجرایی خود قدرت نوآوری چندانی ندارند و نوآوری از دل شرکت های کوچک بیرون می آید بنابراین تعامل میان این دو یک ضرورت است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از توسعه های صنعتی سنگینی که در دهه های 60 و 70 منجر به تخریب محیط زیست شدند ادامه داد: ما به دنبال اقتصادی هستیم که دوستدار محیط زیست باشد و متاسفانه امروز بعد از 20 تا 30 سال، نتیجه مدیریت نادرست و توسعه غیر کارشناسی صنعت را می بینم.به گفته وی تخریب محیط زیست نمی تواند رفاه برای مردم به ارمغان بیاورد و حفظ محیط زیست و بهینه سازی مصرف آب و انرژی باید در طرح های اقتصادی لحاظ شود.

در این مراسم سه سازمان دانشی برتر ایران جهت حضور در رقابت های آسیایی مسابقه جهانی جایزه سازمان های برتر دانشی معرفی می شوند. مراسم معرفی سازمان های دانشی برتر ایران امروز یکشنبه در محل سالن همایش های بین الملی صدا و سیما در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا