آزمایشگاه‌ها از فقر اقتصادی رنج میبرند

دكتر علي صادقي‌تبار همچنین افزود: آزمایشگاهیان در همه مقاطع تحصیلی از متخصصین تا مسئولین فنی ،کاردانان، کارشناسان و حتی نیروهای دفتری و خدماتی آزمایشگاهی همه این روز را گرامی داشته و متعلق به خود می‌دانند.

وی همچنین در خصوص مشکلات آزمایشگاهیان عنوان کرد: یکی از معضلات آزمایشگاهیان ،موضوع جایگاه سازمانی آنها در نظام سلامت کشور است.آزمایشگاه محلی است که هزاران بیمار با نمونه هایی از بیماری های مختلف در آن  رفت و آمد دارند و بسیاری از بیماری‌های عفونی در آزمایشگاه وجود دارد، اما این شغل در رده مشاغل سخت و زیان آور نبوده، این در حالی است که بسیاری مشاغل  که آثار زیانبار کمتری برای سلامتی دارند در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند.

صادقي‌تبار خاطرنشان کرد: متاسفانه در آزمایشگاهها پدیده سختی کار کارکنان ‌آزمایشگاه مغفول مانده است و فقط یک ماده قانونی در خصوص اینکه تکنسین های آزمایشگاه مشمول سختی کار می‌شوند، وجود داشته در حالی که چند سالی است تکنسین های آزمایشگاهی وجودندارند و امروز جای خود را به کاردانان و کارشناسان آزمایشگاهی داده‌اند و کاردان‌ها، کارشناس‌ها و کارشناسان ارشد که عمده فشار و بار کار آزمایشگاه بر دوش آنان است از این حق محروم  اند. در این مصوبه عنوان تکنیسین مطرح شده است و براساس برداشت کارگزینی‌ها، تکنیسین باری حقوقی و تعریفی مشخص دارد که کاردانان، کارشناسان و کارشناسان ارشد علوم آزمایشگاه را شامل نمی‌شود.

درحالی‌که ما درحال حاضر دیگر تکنیسین آزمایشگاه نداریم. یعنی هر کسی که شغلش انجام دادن آزمایش در آزمایشگاه‌های طبی است، شغلی پرمخاطره، خطرناک و زیان‌آور دارد. اما متاسفانه کارگزینی‌ها این مصوبه را فقط مختص دیپلمه‌ها می‌دانند. یعنی فقط در صورتی که افراد دیپلم داشته باشند و در آزمایشگاه‌های طبی کار کنند، حق سختی کار دریافت می‌کنند و کاردانان، کارشناسان و کارشناسان‌ ارشد که همان کار را در سطح بالاتر انجام می‌دهند از این حق محروم هستند.

وی عنوان کرد: این قانون در سال 62یا 64 تصویب شده و بلافاصله بعد از تصویب آن نظام استخدامی کشور تغییراتی داشته و کاردانان و کارشناسان نیز دراین میان نادیده گرفته شده اند.

آزمایشگاه محلی است که هزاران بیمار با نمونه هایی از بیماری های مختلف در آن  رفت و آمد دارند و بسیاری از بیماری‌های عفونی در آزمایشگاه وجود دارد، اما این شغل در رده مشاغل سخت و زیان آور نبوده، این در حالی است که بسیاری مشاغل  که آثار زیانبار کمتری برای سلامتی دارند در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند.

صادقی تبار تصریح کرد: به هر حال این قانون باید توسط سازمان های دولتی تغییر کند، ظاهرا مجلس نیز تفسیری برای این موضوع نوشته که مشمول سایرگروهها هم می‌شود اما متاسفانه این ماده واحده دچار بی مهری شده و همکاران آزمایشگاهی ما از حق خود که بازنشستگی زودهنگام، پوشش بیمه و استفاده از تعطیلات ، مزایای حقوقی است، محروم اند و امیدواریم این مسئله در سال 95برای آزمایشگاهیان حل شود.

معاون آموزشي پژوهشگاه ابن سينا  بااشاره به موضوع ادامه تحصیل آزمایشگاهیان و دغدغه این قشردر حوزه آموزشی ، گفت: موضوع ادامه تحصیل همکاران آزمایشگاهی یکی از دغدغه های این قشر است. مهیا نبودن شرایط ادامه تحصیل برای کاردان‌ها و کارشناسان علوم آزمایشگاهی باعث شده تا آنها عملا امیدی به ارتقای شغلی خود نداشته باشند و با دلسردی به کارشان ادامه دهند.همچنین نامشخص بودن وضع دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی  یکی دیگر از مشکلات جامعه آزمایشگاهیان است.

دکتر علی صادقی تبار در مورد سومین مشکلی که آزمایشگاهیان باآن روبه رو هستند،گفت: مشکلات و مسائل اقتصادی است. یکی از ارکان مهم آزمایشگاه نیروی انسانی هستند. نیروهایی که همواره با چالش پایین بودن حقوق و دستمزدشان روبه رو هستند و ما معتقدیم اگر وزارت بهداشت،وزارت رفاه و تامین اجتماعی که کار تنظیم تعرفه را عهده دارند ؛ تعرفه منطقی و دولتی را برای خدمات آزمایشگاهی کشور تعریف کنند آنهم  به نحوی که فشار بر دوش مردم نباشد و نقش سازمان های بیمه گر را ررنگ تر و بهتر ببینند این مشکلات نیز حل می شود.بنابراین آزمایشگاهیان نیز مانند سایر مشاغل هم رده خودشان براساس نظام طبقه بندی مشاغل از دریافت حقوق و دستمزد متعارف و منطقی برخوردار می‌شوند.

صادقی تبار خاطرنشان کرد: در حال حاضر حقوق و دستمزد این همکاران میزان قابل قبولی نیست و در مقایسه با سایر رشته ها در مقاطع تحصیلی مشابه کمتر است.

وی همچنین از دیگر مشکلات این قشر از جامعه راپایین بودن تعرفه خدمات آزمایشگاهی دانست و عنوان کرد: متاسفانه ارزش خدمات آزمایشگاهی به صورت واقعی دیده نشده است و آزمایشگاه ها یکی از کم بضاعت ترین خدمات دهنده پزشکی در کشور هستندتا جایی که تعرفه خدمات آزمایشگاهی ما بسیار پایین تر بوده و با هیچ کجای دنیا از آفریقا، اروپا، آمریکا ، آسیا و حتی کشورهای عقب افتاده خاورمیانه نیز قابل مقایسه نیست .

معاون آموزشي پژوهشگاه ابن سينا تصریح کرد: فاصله زیاد هزینه‌ها با تعرفه‌های موجود بار اصلی است که بردوش پرسنل آزمایشگاه‌ها سنگینی می‌کند.

صادقی تبار گفت: تعرفه خدمات آزمایشگاهی ما به طور میانگین در مقایسه با تعرفه خدمات آزمایشگاهی کشور افغانستان اینگونه است که تعرفه بخش خصوصی در افغانستان 5/2برابر تعرفه بخش خصوصی در ایران است و تعرفه بخش دولتی آنها 5/5برابر ماست؛ یعنی کشور افغانستان هم از پس این کارشناسی برآمده است و قیمت واقعی تمام شده  را برآورد و قیمت گذاری دولتی کرده است.

صادقی تبار در پاسخ به اینکه چه کسانی متولی تصویب تعرفه خدمات پزشکی در این خصوص هستند،گفت:  شورای عالی تعرفه و بیمه که با حضور نمایندگان بیمه،وزارت بهداشت و نظام پزشکی تشکیل می شود . اما متاسفانه مشکل عمده اینجاست که خریداران خدمت قیمت را تعیین می کنند درحالی که در هیچ  صنفی اینگونه نیست و فروشنده خدمات باید قیمت را تعیین کند. اما متاسفانه چون این بیمه ها هستند که خرید خدمت می کنند آنها نیز تعیین کننده قیمت هستند.

معاون آموزشي پژوهشگاه ابن سينا تاکید کرد: به نظر  اشکال اساسی در ترکیب شورای عالی تعرفه است در حالی که باید از انجمن های علمی و نمایندگان نظام پزشکی و وزارت بداشت قیمت خدمات  را تعیین کنند و باید در ترکیب اصلی شورای عالی بیمه بازنگری صورت بگیرد.

گفتنی است ،از وزارت بهداشت به‌عنوان یک وزارتخانه تخصصی و علمی انتظار می رود که در بحث تعرفه‌گذاری به نظرات انجمن‌ها و گزارش‌های گروه‌های کارشناسی بیشتر اهمیت دهد تا بتوانند مشکلی اساسی مردم وهم آزمایشگاهیان را حل کنند.

 

گزارش: فرگل غفاری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا