یادگیری اولین قدم نوآوری است

سیناپرس:  این بار محمد حسن زاده فارغ ­التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر ، پژوهشگر پژوهشکده فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي مقاله ای علمي -پژوهشي با عنوان Success rate group search optimizer ( بهینه‌ساز جستجوی گروه) را تأليف کرده است که این مقاله در تاريخ 6 نوامبر 2014 در پايگاه ISI نمايه شده و توسط نشريهJournal of Experimental & Theoretical Artificial Intelligence به چاپ خواهد رسيد.

محمد حسن زاده محقق پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی درباره مراحل نمایه شدن مقاله خود در پايگاه ISI وچاپ آن در نشریات خارجی ، می گوید: این مقاله قسمتی از خروجی های حاصل از تلاش های بنده در دوره کارشناسی ارشد است. البته ناگفته نماند مقاله منتشر شده به کمک نویسندگانی چون، ثنا صادقی- عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور همدان، علیرضا رضوانیان- دانشجوی دکتری دانشگاه امیرکبیر ، محمدرضا میبدی-عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر  به نتیجه رسیده است .

این پژوهشگر می افزاید:  همانطور که می دانید پایگاه  ISI يکی از خدمات نمايه سازی معتبر جهان برای نمايه سازی تمام منابع استناد شده است و همچنين حاوی اطلاعات کتاب شناختی کامل در خصوص مقالات منتشر شده در مجلات است .بنابراین چاپ مقاله در این پایگاه علمی مراحل زمان بر خاص خود را دارد، از  مطالعه و پیاده سازی گرفته تا آزمایش و نگارش و دفاع از مقاله همه اینها از مراحلی است که یک محقق برای نمایه شدن مقاله خود باید طی کند.

پژوهشگر پژوهشکده فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي درادامه درباره هوش مصنوعی و الگوریتم های جدیدی که درباره اش پژوهش کرده است؛ می گوید: امروزه هوش مصنوعی دیگر به عنوان یک حوزه پژوهشی محض شناخته نمی شود و کاربردهای خود را در صنعت پیدا کرده است. در این مقاله کارایی یکی از الگوریتم‌های جدید هوش مصنوعی به نام «بهینه‌ساز جستجوی گروه» (Group Search Optimiser)) (GSO))  با استفاده از «مدل نرخ موفقیت»  (Success rate model)ارتقاء داده شده است. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد الگوریتم پیشنهادی مسائل استاندارد را با سرعت بیشتری حل می‌کند و همچنین در مسائل پیچیده پاسخ بهتری بدست می‌آورد. در واقع  الگوریتمی که در این مقاله توسعه داده ام بیشتر برای حل مسائل پیچیده دنیای واقعی مانند بهینه سازی طراحی بدنه فضاپیما کاربرد دارد. البته کارهای تحقیقاتی بسیاری نیز روی طراحی مجدد الگوریتم های محاسبات فوق سریع با هدف تطبیق پذیری و افزایش سرعت این الگوریتم ها نیز انجام داده ام.

محمد حسن زاده در پاسخ به اینکه آیا حمایت هایی برای به ثمر رسیدن این مقاله داشته است یا خیر ؟ عنوان می کند:

خوشبختانه پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی از این مقاله که در ژورنال هوش مصنوعی به صورت تئوری و تجربی چاپ شده حمایت کرده است.

وی  درباره جایگاه ایران در هوش مصنوعی نسبت به کشورهای دیگر و پیشرفت های ایران در این حوزه می گوید: از جنبه علمی در حوزه هوش مصنوعی پژوهشگران ایرانی بسیار موفق هستند و پیشرفت­های بسیار چشمگیری در سال­های اخیر در این حوزه در ایران به وجود آمده است که از جمله آنها می­توان به اختراع الگوریتم­های جدید مبتنی بر اتوماتای یادگیر در آزمایشگاه محاسبات نرم دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد که زیر نظر پروفسور میبدی هدایت می شود.همچنین گفتنی است؛ نوآوری­های این آزمایشگاه ، مرجع تحقیقاتی بسیاری از محققین در سرتاسر دنیا است. در نهایت هرقدر که از جنبه علمی در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم متاسفانه از جنبه کسب و کار پیشرفتی نکرده ایم.

این محقق در پاسخ به اینکه چه موانعی بر سر راه پژوهشگران کشور وجود دارد ،عنوان می کند: متاسفانه دومانع بزرگ سر راه محققان ایرانی وجود دارد که اولین و مهمترین آن ، شکافی است که بین دانشگاه و صنعت وجود دارد.این شکاف باعث شده تا پژوهشگران ما بیشتر به سمت پژوهش های خالص تمایل داشته باشند و کمتر به دنبال کاربردی کردن پژوهش هایشان در صنعت بروند.دومین و عمده ترین مشکل پژوهشگران، عدم حمایت مالی دانشگاه­ها و سایر ارگان­های دولتی و خصوصی  است که باعث شده پژوهشگران رغبت چندانی به صرف وقت و انرژی در راستای پیشبرد مرزهای علم نداشته باشند.

محمدحسن زاده می افزاید: به عقیده من  بهترین راهکار برای پیشرفت و توسعه پژوهش ها آشتی دانشگاه و صنعت است تا هم توسعه پژوهش ها و پس از آن پیشرفت تکنولوژی را شاهد باشیم.

این پژوهشگر در پایان تاکید می کند :بهتراست فراموش نکنیم یادگیری اولین قدم برای نوآوری است ، بنابراین سعی کنیم خوب یاد بگیریم تا خوب پژوهش کنیم.