تولید نانوالیاف کامپوزیتی نیم‌متری برای صنعت الکترونیک

محققان با استفاده از روشی بسیار ساده‌، موفق به ساخت الیاف کامپوزیتی نانولوله کربنی/پلیمر شدند که طولی در حدود 50 سانتیمتر دارد.این الیاف که هدایت الکتریکی بالایی دارند، از انعطاف‌پذیری مکانیکی قابل توجهی نیز برخوردار هستند به طوری که بعد از 1000 بار خم و راست شدن هدایت آن‌ها تغییر محسوسی نداشته است. با استفاده از فرآیند «نگارش» می‌توان این نانوالیاف را به صورت الگوهای مختلفی در آورد. از آنجایی که می‌توان به سادگی این الیاف را به صورت ساختارهای مختلفی در آورد، این فرآیند گزینه مناسبی برای تولید مدارات انعطاف‌پذیر است به طوری که می‌توان با آن قطعات الکترونیکی سه بعدی تولید کرد.

با استفاده از خودکار می‌توان این نانوالیاف را روی سطح ایجاد کرد. محققان این پروژه نشان دادند که هدایت الکتریکی این الیاف بسیار بالا است که دلیل آن وجود نانولوله‌های کربنی تراز شده درون پلیمر است. در این روش امکان کنترل دقیق و سریع الگوها وجود دارد.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که این الیاف برای ساخت ادوات الکترونیکی مناسب است.
به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان "Direct Writing of Half-Meter Long CNT Based Fiber for Flexible Electronics" در نشریهNano Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا