پژوهشگاه رویان با تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای درخصوص درمان ام‌اس هیچ ارتباط علمی ندارد

 وی اعلام کرد: رائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به ام‌اس از طریق رسانه‌های جمعی داخلی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسکلروز (Multiple sclerosis) که با نام اختصاری ام‌اس (MS) شناخته می‌شود، نوعی اختلال در سیستم ایمنی خودکار است. در این اختلال بدن آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که به بافت‌های خودش به ویژه ماده سفید مغز و نخاع حمله می‌کند و اختلالاتی در زمینه حرکتی، تعادلی، بینایی، ادراری، گوارشی و دیگر اعضای بدن ایجاد می‌کند.

اگرچه علت این بیماری مشخص نیست؛ اما مکانیزم اصلی آن بر اساس آسیب رساندن سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول‌های تولید کننده میلین است. دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم‌ها شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت می‌شود.

این بیماری معمولا بر اساس نشانه‌ها و علائم و نتایج آزمایش‌های پزشکی تشخیص داده می‌شود و درمان مشخصی برای آن وجود ندارد و محققان در تلاش هستند تا با استفاده از سلول‌های بنیادی اقدام به درمان این بیماری کنند؛ ولی تاکنون نتایج دریافتی از این تحقیقات در حد آزمایشگاهی بوده است.

در این میان اخیرا شبکه‌های ماهواره‌ای با تبلیغات بی امان خود خبر از درمان بیماری ام‌اس با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌دهند؛ به گونه‌ای که در این تبلیغات شخصی به نام دکتر وزیری تبار ادعای درمان بیماری ام‌اس را در پژوهشگاه رویان کرده است.

در پی تماس‌های عده زیادی از هموطنان با پژوهشگاه رویان در این زمینه، این پژوهشگاه هر گونه ارتباط علمی با این شخص را رد کرده است.

در این اطلاعیه آمده است:

«طی روزهای اخیر تماس‌های زیادی از سوی هموطنان در خصوص درمان بیماری ام‌اس از طریق سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان داشته‌ایم که شخصی به نام دکتر وزیری تبار آن را در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کند.

به اطلاع هموطنان می‌رسانیم که پژوهشگاه رویان ادعای هر گونه ارتباط علمی با این شخص را رد می‌کند و اعلام می‌دارد که ادعای علمی ایشان در خصوص درمان بیماری‌های مختلف صعب‌العلاج از نظر علمی مورد تردید است.بدیهی است پژوهشگاه رویان در صورتی که بتواند خدماتی را به بیماران ام‌اس یا سایر بیماران ارائه کند، از طریق رسانه‌های جمعی داخلی اطلاع رسانی خواهد کرد.»

ادعای بی‌اساس دکتر شهریار وزیری تبار فقط در حد تبلیغات نبوده است، بلکه وی با دریافت مبلغ چهار میلیون تومان از یک بیمار ادعای درمان وی را داشته و داروهایی ارسال کرده است و با درمان نشدن بیماری، وزیری تبار به این بیمار اعلام کرده است که بیماری شما قابل درمان نیست.

 از سال ۲۰۰۸، بین 2 تا 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند، این در حالی است که نرخ ابتلا در بخش‌های مختلف جهان و در بین جوامع مختلف تفاوت آشکاری دارد. این بیماری به طور معمول در سنین 20 تا 40 سالگی و در زنان دو برابر مردان اتفاق می‌افتد.

شیوع این بیماری در کشور ما در چند سال اخیر از افزایش 40 درصدی برخوردار بوده و در حال حاضر حدود 60 هزار بیمار مبتلا به ام‌اس در کشور وجود دارند که برای مقابله با بیماری خود از انواع شیوه‌های درمانی مانند داروهای کنترل بیماری استفاده می‌کنند.

ام‌اس در سال ۱۸۶۸ توسط ژان مارتین شارکو توصیف شد و محققان در حال توسعه درمان‌ها و روش‌های تشخیص جدید برای این بیماری هستند.

یکی از روش‌های درمان این بیماری استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده است. این شیوه درمان که در حال حاضر در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود، نگاه بیماران را به عنوان نقطه امید درمان به خود معطوف کرده؛ ولی این شیوه در مرحله آزمایش فاز انسانی قرار داشته و تا رسیدن به نتیجه قطعی نیاز به زمان دارد.

به گفته محققان پژوهشگاه رویان، متاسفانه بیماری‌های خودایمنی در حال حاضر درمان قطعی ندارند و برای درمان آنها معمولا از داروهایی مانند کورتون و اینترفرون و در موارد پیشرفته از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود که این داروها تنها می‌توانند پیشرفت بیماری را کنترل و روند تخریب پوشش اعصاب بدن را مهار کنند.

پژوهشگران پ‍ژوهشگاه رویان برای درمان ام‌اس با استفاده از سلول‌های بنیادی مطالعات گسترده‌ای را در دستور کار دارند. این محققان در این مطالعات در تلاش هستند تا با پیوند سلول‌های مزانشیم مغز استخوان به صورت اتولوگ (از مغز استخوان خود بیمار) تا حدی علائم بیماری را کاهش دهند.

این روش هر چند بی‌خطر و بدون عارضه جانبی برای بیماران است؛ ولی نیاز به مطالعات بیشتر برای تجویز آن برای بیماران دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا