بازار ۳.۲ میلیارد دلاری خدمات ماهواره‌ای موبایل

با توجه به افزایش آنتن‌های ارتباطی تلفن همراه در بیشتر نقاط کشور، امروزه افراد مشکل خاصی با آنتن‌دهی تلفن‌های همراه خود ندارند. اما در مکان‌هایی که هیچ دکل ارتباطی وجود نداشته باشد و یا به دلیل بروز حادثه‌ای مانند سیل یا زلزله، اثری از این شبکه پایدار بر جا نمانده باشد تا تماسی برقرار شود، تنها راه ارتباطی استفاده از تلفن ماهواره‌ای است که مستقل از دکل‌ها و شبکه زمینی عمل می‌کند. تلفن‌های ماهواره‌ای به کمک شبکه‌ای از ماهواره‌های مستقر در مدار نزدیک به زمین (LEO) در ارتفاع بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتری ارتباط برقرار می‌کنند. معماری سیستم اتصال ماهواره‌ای به گونه‌ای است که معمولا در سراسر دنیا کار می‌کند و تا به حال پیش نیامده توفان سهمگین یا اوضاع نامساعد جوی روی عملکرد آن تاثیر منفی داشته باشد. امروزه بازار خدمات تلفن‌های ماهواره‌ای رو به افزایش است و شرکت‌‌ها، نهادها و افراد بسیاری به استفاده از آنها روی آورده‌اند. در حال حاضر بازار توسط بازیکنان اصلی مانند اینمارست، ایریدیوم، ثریا و گلوبال‌استار تحت‌الشعاع قرار گفته است.

ایریدیوم، از ۶۶ ماهواره در مدار نزدیک به زمین تشکیل شده بود. این ماهواره‌ها نخست به صورت مستقیم در فضا داده‌ها را به یکدیگر ارسال می‌کرد و سپس آن اطلاعات به یکی از ۱۳ ایستگاه مورد نظر روی زمین که در نقاط مختلف جهان وجود داشت، فرستاده می‌شد تا از طریق این شبکه تلفن‌های بیسیم با یکدیگر و ایستگاه خود ارتباط برقرار کنند. گلوبال‌استار، ساختاری را راه‌اندازی کرده بود که در این ساختار، سیگنال‌ها از ایستگاه‌های زمینی به ماهواره فرستاده می‌شد و ماهواره در این میان نقش یک اتصال هوایی شبیه گلویی در خط لوله بازی می‌کرد. گلوبال استار از ۴۸ماهواره تشکیل شده بود که در ارتفاع ۱۴۰۰ کیلومتری سطح زمین سرویس دهی می‌کرد. ثریا از سوی امارات عربی متحده برای سرویس‌دهی به قاره اروپا، آفریقا و منطقه خاورمیانه در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد. تلفن‌های مختص این شبکه به گونه‌ای طراحی شده بود تا غیر از ارتباط ماهواره‌ای در شبکه جی.اس.ام نیز سرویس دهی کند. با اتکا به این قابلیت شرکت ثریا تا به حال توانسته بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه از این تلفن‌ها را بفروشد. چهارمین و آخرین بازیگر این حوزه اینمارست است که در سال ۱۳۵۷ با فراهم کردن ارتباطات ناوگان دریایی آغاز به کار کرد. این شرکت در سال ۱۳۸۹ از شبکه ماهواره‌ای خود رونمایی کرد که در سراسر دنیا بجز قطب شمال و جنوب سرویس‌دهی می‌کند.

این شرکت‌ها، با روش، تکنولوژی، پوشش و کیفیت بسیار متفاوت از یکدیگر، سرویس مشابهی را ارائه می‌کنند. به همین دلیل کاربر باید با توجه به مکان و نحوه ارتباط مورد نظرش بهترین شبکه را برای خود برگزیند. هر چهار شبکه ماهواره‌ای موجود، عمدتا از طریق شبکه‌های توزیع خود که در سراسر جهان گسترش یافته‌اند عمل می‌کنند. آمریکای شمالی و اروپا در میان بازارهای عمده ارائه‌دهندگان خدمات ماهواره‌ای موبایل قرار دارند در حالیکه آژانس‌های دولتی در میان سهامداران اصلی این مناطق قرار دارند. به دلیل وجود مسیرهای دریایی شلوغ و فعالیت‌های اکتشافی نفتی و گازی در آسیا  اقیانوس آرام، انتظار می‌رود که خدمات ماهواره‌ای موبایل رشد بیشتری در مقایسه با سایر نقاط جهان داشته باشد.

در سال ۲۰۱۴، خدمات ماهواره‌ای موبایل، به طور کلی بخش کوچکی از صنعت ماهواره‌ای را شکل داده است. افزایش اختلافات جغرافیای سیاسی، رشد نیاز به ردیابی و نظارت و ناوبری هواپیماها و کشتی‌ها، فاکتورهای اصلی‌ای هستند که مسئول استفاده رو به رشد داده‌های ماهواره‌ای موبایل و خدمات صوتی در سراسر جهان هستند. تقاضا برای خدمات داده‌ای در تمام بخش‌های دریایی، زمینی و هوایی به تدریج در حال افزایش است.

تقاضا برای استفاده از خدمات ماهواره‌ای موبایل در موارد مختلفی همچون برقراری ارتباط در حین پرواز و صنعت هوایی افزایش یافته است. با این حال، بخش دریایی قصد دارد به دلیل رشد سریع در نصب و راه‌اندازی ترمینال‌های ماهواره‌ای موبایل در کشتی‌های نیروی دریایی، تجاری، تدارکاتی، ناوبری و نظارتی بر بازار سرویس‌های ماهواره‌ای موبایل تسلط پیدا کند. علاوه بر این، تنش‌های جغرافیای سیاسی در شرق میانه، آفریقای شمالی و افغانستان نیز به طور قابل توجهی به رشد صنعت ماهواره‌ای تلفن همراه در جهان کمک کرده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا