پیشنهادهای اصلاحی سازمان مدیریت در جلسه امروز عتف تصویب نشد

وحید احمدی عصر چهارشنبه در حاشیه یكصد و چهلمین جلسه كمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران، یكی از موارد مطرح شده در جلسه امروز را اصلاح دستورالعمل ماده 56 قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 1395 در خصوص نحوه مصرف سهم یك درصد اعتبارات دستگاه های دولتی در حوزه پژوهش و فناوری عنوان كرد.
احمدی با اذعان به این كه آئین نامه اجرایی با تاخیر در اواخر سال گذشته با توافق صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، به دستگاه ها ابلاغ شده است، این موضوع را باعث بروز مشكلاتی برای اجرا از سوی دستگاه های اجرایی دانست.
وی با اشاره به پیشنهادهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اصلاح آئین نامه هزینه كرد سهم یك درصد اعتبارات دستگاه های دولتی در حوزه پژوهش و فناوری مصوب سال گذشته در جلسه امروز كمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی مربوط به اصلاح تبصره یك ماده 6 این آئین نامه بود كه رای نیارود.
معاون وزیر علوم با بیان این كه طبق تبصره یك ماده 6 آئین نامه اجرایی سهم یك درصد اعتبارات دستگاه های دولتی در حوزه پژوهش و فناوری، باید میزان 50 درصد از این یك درصد در داخل دستگاه ها صرف شود و 50 درصد باقیمانده را دستگاه مسوول با دانشگاه ها و مراكز وابسته به وزارتخانه های علوم و همچنین بهداشت و درمان به صورت برون سپاری قرارداد ببندد، افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد كرده بود كه كلمه وابسته حذف شود تا دستگاه ها بتوانند با كلیه مراكز پژوهشی كه از وزارت علوم مجوز دارند، قرارداد منعقد نمایند.
وی یكی از موارد مطرح شده دیگر از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جلسه یكصد و چهلمین جلسه كمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ( عتف) را اصلاح مواد 7 و 9 آئین نامه مذكور عنوان كرد و یادآورشد: مطابق با مواد مطروحه در این آئین نامه تمام دستگاه ها باید تمام اعتبارات خود را در سامانه سمات به منظور برخورداری از یك سامانه مدیریتی آماری در خصوص هزینه كرد پـژوهش گزارش كنند.
وی افزود: طبق پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی این سازمان دستگاه هایی كه از اعتبارات كمتر از 500 میلیون ریال برخوردارند، ضرورتی به ثبت گزارش آنها نیست كه در جلسه امروز رای نیاورد اما در ادامه مصوب شد كه دستگاه هایی كه سهم یك درصد آنها پائین 500 میلیون ریال می باشد برای ثبت نام و گرفتن كد نیازی به ارائه برنامه سه ساله در حوزه پژوهش و فناوری نخواهند بود.
احمدی یكی دیگر از پیشنهادهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور را اصلاح ماده 28 آئین نامه اجرایی شورای برنامه ریزی استان ها در ارتباط با كارگروه پژوهش و فناوری در استان ها ذكر كرد و گفت: خوشبختانه شروع به كار این كارگروه با یك تركیب مشخص در سال گذشته تصویب و ابلاغ شد كه زیر نظر معاون استانداران كه رئیس كارگروه نیز می باشد، فعالیت می كند. 
وی با بیان این كه تمامی اعضای دستگاه های مرتبط در هر استان نیز در كارگروه پژوهش و فناوری حضور دارند، به یك پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور در این خصوص اشاره كرد و گفت: این سازمان با اشاره به وظایف خود و تغییرات صورت گرفته درخواست كرده است كه رئیس كارگروه پژوهش و فناوری رئیس مدیریت و برنامه ریزی استان باشد كه در كمیسیون امروز بحث شد و رای نیاورد. 
احمدی یكی دیگر از موارد مطرح شده در یكصد و چهلمین جلسه كمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) را پیشنهاد اصلاح اعضاء شورای عتف عنوان كرد و با بیان این كه قانون تركیب اعضای شورای عتف را مشخص كرده است، افزود: طبق نظر معاون اول رئیس جمهوری این تركیب اعضاء مقداری شلوغ است و در صورت امكان و در جهت سرعت در كار باید كاهش یابد. 
وی در عین حال اضافه كرد: البته در صورت نیاز یك اصلاحیه به صورت لایحه به منظور تغییر ساختار و تعداد اعضاء كمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود كه طبق بحث های مطرح شده در جلسه امروز قرار شد با توجه به این كه تغییرات زمان بر بوده و از مراحل قانونی پیچیده ای برخوردار است، در حال حاضر تغییر صورت نگیرد. 
به گزارش ایرنا، قائم مقام دبیر كل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف ) تاكید كرد: در صورت تاكید بر تغییر در این شورا به طور حتم طبق بحث های صورت گرفته تركیب وزیران یا روسای فرهنگستان ها و نمایندگان انجمن های علمی و بخش خصوصی كه كمتر در عتف شركت می كنند، كاهش خواهد یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا