افزایش هفت درصدی تجارت الکترونیک در آلمان

صنعت تجارت الکترونیکی در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده و با وجود اینکه صنعت تقریبا جوانی است، بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مانند آمازون، علی‌بابا، ای‌بِی و… به شکلی به این صنعت مرتبط هستند.

در کنار جوان بودن این صنعت و پتانسیل‌های بالای آن برای ارائه محصولات و خدمات جدید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت، سرعت بالای تغییرات و ورود فناوری‌های جدید به آن است. با رشد اینترنت انتظار می‌رود که یک دوره جدید در نگرش بازاریابی ایجاد شود. بنابراین، فعالیت‌های بازاریابی باید در شکل‌های مناسب‌تر برای رسانه جدید بازسازی شده باشد. علاوه بر این، سهولت و سرعت دستیابی به اطلاعات و پردازش بر روی اینترنت، به فروشندگان اجازه می‌دهد که محصولاتشان را متناسب با تقاضای مشتری فردی سازماندهی کنند، در حالی که توانایی تغییر اولویت‌های مشتریان منجر به امکان محصولات بسته‌بندی می‌شود. در میان صنایع، شرکت‌ها و کارخانجات، طرح‌های کسب و کار الکترونیکی را برای مدیریت بهتر فرآیندهای کسب و کار داخلیشان و همچنین برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون اتخاذ کرده اند. علیرغم این علاقه، یک رشد قابل اذعان وجود دارد که نیازمند تمرکز تئوریک دقیق روی مطالعه کسب و کار الکترونیکی است.

تحقیقات انجام گرفته توسط شرکت « این وست» نشان می‌دهد که میزان درآمدهای حاصل از تجارت الکترونیک درسال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت. فروش آنلاین از سال ۲۰۰۰ تاکنون روندی صعودی به خود گرفته است. اوضاع به گونه‌ای رقم خورده است که بسیاری از فروشگاه‌ها در امریکای شمالی بسته شده‌اند و فقط به صورت آنلاین و تجارت الکترونیک کار می‌کنند و بخشی دیگر نیز در تلاشند تا به این جرگه بپیوندند. به عنوان مثال، قرار است فروشگاه Staples تا پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۲۲۵ فروشگاه خود را در گوشه و کنار ایالات متحده امریکا تعطیل کند چون به قدرت فروش آنلاین پی برده است و کتابفروشی‌های زنجیره‌ای کتابBarnes & Noble  نیز اکنون شعبه‌های متعددی از فروشگاه‌های خود را بسته و به دنبال فروش آنلاین است.

از سوی دیگر فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون، eBay, Birchbox و فروشگاه‌های آنلاین مشابه، حضوری موفق داشته‌اند. ارزش بازار آمازون بسیار بالا رفته است و از برندهای معتبری مانندGap و JCPenny پیشی گرفته است و eBay نیز قصد دارد از آمازون پیشی بگیرد.

یکی از دلایل رونق خریدهای آنلاین، راحتی خرید در خانه تنها با چند کلیک بدون نیاز به طی مسیر برای رسیدن به فروشگاه است. ولی نمی‌توان آن را تنها دلیل دانست. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند اطلاعات خریداران و بازدیدکنندگان خود را ردیابی کنند که این امر میتواند یک بازوی کمکی برای فروش آنها باشد. به این ترتیب مالکان این فروشگاه‌ها می‌توانند بفهمند مشتریان آنها بیشتر در چه نقاطی ساکن هستند، با چه سرعتی سراغ خرید می‌روند و به کدام وب سایت‌ها سر می‌زنند پس تبلیغات خود را بر پایه این اطلاعات، کاملاً هدفمند انجام می‌دهند و بدون نیاز به یک مکان فیزیکی مشخص، استراتژی‌هایشان را مشخص می‌کنند.

کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز در این جهت گام‌های بزرگی برداشته‌اند و سعی دارند سهم بزرگی را بازار تجارت الکترونیک جهان را تصاحب کند. دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا درجهان بیشترین سهم را در این بازار دارند و بریتانیا و آلمان نیز با استراتژی‌های راهبردی نوین در ده سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. آلمان نیز با ۳۸.۶۳ میلیار دلار ارزش بازار تجارت الکترونیک در رده پنجم جای گرفت.

آخرین مطالعات BEVH می‌دهد که در سال ۲۰۱۴، مصرف‌کننگان آلمانی، کالاهی مصرفی خود به ارزش ۴۹ میلیارد یورو را از راه دور خریداری کرده‌اند و اکثر خریدهای افراد از طریق اینترنت انجام شده است و درواقع خرید آنلاین در این سال به میزان هفت درصد رشد داشته است و این میزان بیشتر از رشد خرده فروشی‌ها بوده است.

BEVH از سال گذشته فروش‌های سفارش پستی سنتی و آنلاین را بررسی کرده است. مبلغی به ارزش ۴۹ میلیارد یورو از فروش‌های انجام شده، در حوزه تجارت الکترونیک انجام شده است. به طور کلی در سال گذشته ۸۵.۳ درصد از حجم معاملات از صنعت فروش از راه دور را به خود اختصاص داد. این میزان فروش این نتیجه را حاصل می‌کند که صنعت تجارت الکترونیک در آلمان در سال ۲۰۱۴ هفت درصد رشد داشته است.

رشدی که در سال گذشته وجود داشته است نشان می‌دهد که تجارت آنلاین و سفارشات پستی، به عنوان بخش جدایی ناپذیر از  بخش خرده فروشی شناخته شده‌اند و همچنین در معرض نوسانات اقتصاد قرار دارند. این واقعیت که با وجود شرایط دشوار سال گذشته، تجارت آنلاین رشد داشته است، نشان از وجود پتانسیل در این صنعت است.

طبق گزارش‌های منتشر شده توسط BEVH، پوشاک دوباره محبوب‌ترین محصول شناخته شده است و میزان فروش پوشاک در سال گذشته مبلغی به ارزش ۱.۹ میلیاد یورو بوده است. همچنین قابل ذکر است میزان فروش محصولات الکترونیکی مصرفی مبلغی به ارزش ۵ میلیارد یورو و کتاب نیز به میزان ۴.۱ میلیارد یورو در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. در همین دسته‌بندی نیز میزان فروش مبلمان و اقلام تزئینی ۲.۵ میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته است و نشان از این دارد که علاقمندان این حوزه روز به روز در حال افزایش هستند.

مطاعات نشان می‌دهد که تجارت‌های مبتنی بر موبایل نیز رو به افزایش است، به خصوص افراد جوان به طور فزاینده‌ای علاقه‌مندند خرید خود را از طریق موبایل خود انجام دهند. اگرچه سرعت رشد تجارت الکترونیک نسبت به سال‌ها گذشته آهسته بوده است ولی BEVH پیش‌بینی می‌کند که سرعت رشد آن در سال ۲۰۱۵ افزایش چشمگیری داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود که کل صنعت سفارشات آنلاین و پستی با 5 % افزایش به میزان ۵۱.۶ میلیارد یورو برسد و این در حالیست که تجارت الکترونیک به تنهایی احتمالا با ۱۲ درصد افزایش به ۴۶.۹ میلیارد یورو برسد. 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا