اثر برگزيده جايزه مصطفي (ص) باعث تحول در دانشگاه­هاي دنيا شده است

دكتر 'علي مرسلي' ضمن تشريح ويژگي­هاي اثر دكتر 'عمر ياغي' برگزيده جايزه مصطفي (ص) در سال 2015 گفت: اين ابداع در حوزه نانو تكنولوژي انجام شده و به عبارتي ديگر نوع خاصي از تركيبات در چارچوب فلزآلي است.

وي با بيان اينكه اين نوع از 'تركيبات متخلخل' براي اولين بار در جهان به ثبت رسيده است، اظهار داشت: 'تركيبات متخلخل' به چند دسته تقسيم مي­شوند و كاربردهاي بسياري در تحقيقات و صنعت دارند.
به گفته مرسلي، ابداع دكتر ياغي نوعي از تركيبات بوده كه مساحت بالايي داشته و اين امر چندين برابر تركيبات موجود است، به گونه اي كه مساحت سطح تركيبات جديد بيش از 8 هزار مترمكعب در گرم بوده كه حتي بزرگتر از يك زمين فوتبال است.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان كرد: اين تركيبات مي­توانند به عنوان انبارهاي ذخيره انواع گازها مانند متان و هيدروژن بكار برده شوند و همچنين مي­توان به نقش مهم آن در انجام كاتاليزها، حسگرهاي شيميايي، داروسازي هدفمند و جداسازي يون­هاي فلزي سنگين از منابع آبي آلوده اشاره كرد.
وي ادامه داد: امكان اينكه بتوان در اين تركيبات، طراحي با هدف خاص انجام شود وجود دارد كه از جمله ويژگي­هاي اين تركيب خاص است و كريستاليته بالاي اين تركيبات نشان مي­دهد كه در طراحي ساختارهاي جديد مي­تواند كمك شاياني براي دانشمندان باشد.
مرسلي يادآور شد: اكنون بيش از 100 تيم تحقيقاتي در سراسر دنيا در خصوص گسترش اين نوع از تركيبات در حال فعاليت هستند و مقالات منتشر شده در اين زمينه، از جمله مقالات علمي­اي بوده كه در بالاترين سطح مقاله­هاي انتشار يافته در دنيا است.
وي افزود: اين تركيبات در محيط­هاي آبي پايدار هستند و در حال حاضر اين ابداع از تحقيقات محض فراتر رفته و برخي از اين تركيبات به توليد انبوه صنعتي نيز رسيده است.
اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: دكتر ياغي برگزيده نخستين دوره اعطاي جايزه مصطفي (ص) براي اين اثر مهم و تاثيرگذار به خودباوري رسيده است و اين موضوع بايد الگويي براي ساير دانشمندان باشد.
جايزه مصطفي (ص)، جايزه عالي علم و فناوري است كه هر دو سال يك بار به دانشمندان برتر جهان اسلام اعطا مي‌شود.
اهداي جايزه مصطفي (ص) در چهار موضوع شامل علوم و فناوري زيستي و پزشكي، علوم و فناوري ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوري نانو و اثر برتر علمي در ديگر رشته‌ها صورت مي گيرد.
مراسم اعطاي جايزه به برگزيدگان نخستين دوره جايزه مصطفي (ص) ، دي ماه 1394 در تهران برگزار شد و براساس راي هيات داوران، جوايز آن به دو دانشمند مسلمان؛ «پروفسور جكي يينگ» از كشور سنگاپور و «پروفسور عمرياغي» از كشور اردن اختصاص يافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا