مهارت پزشكان و قیمت مناسب جراحی ها، مزیت ایران در توریسم درمانی

دكتر بهزاد رحمانی روز چهارشنبه در حاشیه یازدهمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران در جمع خبرنگاران اظهار كرد:عربستان و تركیه از نظر امكانات و تجهیزات بسیار پیشرفته تر از ایران هستند چرا كه تحریم نداشته اند اما با این حال توریسم درمانی در منطقه به سمت ایران تمایل دارد.
وی افزود: قیمت مناسب جراحی ها و درمان بیماری ها در ایران نیز یكی از دلایل گرایش توریسم درمانی به سمت ایران است، اما دلیل اصلی مهارت و توانایی بسیار بالا و زبانزد پزشكان ایرانی در جهان است چرا كه نتایج جراحی برای بیماران بسیار با اهمیت تر از هزینه های درمان است.

عوارض جراحی به مراتب از سنگین تر از اعمال جراحی است
رییس انجمن جراحان عمومی ایران، عوارض جراحی را به دو دسته تقسیم كرد و گفت: برخی از عوارض مربوط به خطاهای پزشكی و برخی دیگر در رابطه با عوارض طبیعی جراحی ها است.

مهارت پزشكان و جراحان ایرانی سبب شده كه ایران به قطب توریسم درمانی در منطقه تبدیل شود.

رحمانی اظهار كرد:عوارض جراحی و هزینه های مالی و جسمانی ناشی از آن به مراتب از سنگین تر از اعمال جراحی است چرا كه جراحی و هزینه های آن برای بیمار و خانواده ها قابل پیش بینی است اما اگر بیمار دچار عارضه شود ممكن است یك بستری چند روزه به بستری چند ماهه تبدیل شود كه در نتیجه آن خانواده ها با هزینه های مالی سنگین و بیمار با مسائل جسمانی متعدد روبرو می شود.
وی به عنوان نمونه گفت: یكی از شایع ترین عوارض جراحی های مری، در مورد سرطان مری رخ می دهد كه طی آن قسمتی از معده در داخل قفسه سینه پیوند زده می شود؛ اگر این پیوند نگیرد مواد غذایی و بزاق وارد ققسه سینه بیمار می شود و عفونت میان سینه ای ایجاد می كند كه مرگ و میری نزدیك به 90 درصد دارد.
رحمانی گفت: در این صورت بیماری كه پیش بینی بستری كوتاه مدت داشته با یك بستری طولانی مدت و از همه مهمتر خطر مرگ كه برای او بسیار سنگین و غیر منتظره است مواجه می شود.
رحمانی با تاكید بر اینكه جراحان باید قبل از جراحی تمام عوارض را به اطلاع بیماران و خانواده های آن ها برسانند افزود: در این صورت بسیاری از بیماران وقتی با این توضحات مواجه می شوند ترجیح می دهند به جای بخش خصوصی، بخش دولتی را برای انجام عمل جراحی خود انتخاب كنند.
رحمانی تاكید كرد: بهترین راه، شفافیت با بیمار است و پوشاندن عوارض جراحی كار بسیار اشتباهی است كه می تواند جراح را زیر سوال برده و خانواده بیمار را با یك شوك روانی مواجه كند.

جراحان باید حق اعاده حیثیت از شاكیان خود داشته باشند
رییس انجمن جراحان عمومی گفت: در صورت بروز عارضه برای بیمار كمیسیون تخصصی مربوطه تعیین می كند كه این عارضه ناشی از خطای پزشكی بوده و در محدوده عوارض جراحی رخ داده است.در حال حاضر بالا بودن دیه ها و بدون هزینه بودن شكایت از جراحان سبب افزایش شكایت ها از پزشكان و جراحان شده است.
وی افزود: این مسئله باعث شده میزان شكایت های كاذب افزایش یابد و در این میان شاكیان واقعی به دلیل بالا بودن ترافیك شدید پرونده ها اعاده حق آن ها با كندی صورت گیرد.
رحمانی اظهار كرد: در سال 93، فقط 28 درصد شكایت ها به نتیجه رسیده بود و 62 درصد آن ها به تبرئه پزشكان منتهی شده بود.
وی اظهار كرد: در حال حاضر خانواده های بیماران برای ارائه درخواست رسیدگی هیچ هزینه ای را پرداخت نمی كنند و پزشكان و جراحان نیز در صورت تبرئه شدن حق اعاده حیثیت از بیمار و خانواده او را ندارند كه همین مسئله سبب شده تعداد شكایت ها از جامعه پزشكی افزایش یابد.
وی خاطرنشان كرد: طبق قانون اگر بیمار از پزشكی شكایت كند در واقع تظلم خواهی كرده و درخواست او عنوان شكایت ندارد بنابراین جراحان نمی توانند در صورت تبرئه شدن در پرونده، تقاضای اعاده حیثیت كنند.
رییس انجمن جراحان عمومی ایران با تاكید بر لزوم حفظ امنیت شغلی برای جراحان و پزشكان اظهار كرد: بسیاری از جراحان به دلیل نبود امنیت شغلی زیر بار انجام جراحی پرریسك نمی روند و همین مسئله سبب سردرگمی بیماران كه نیازمند اعمال جراحی ریسك پذیر هستند، شده است.

لزوم تغییر تركیب شورای عالی بیمه

رحمانی با بیان اینكه انجمن جراحان درخواست خود مبنی بر تغییر این ساختار را به مراجع ذی ربط ارائه داده است، افزود: لازم است ساختار این شورا تغییر یابد و تعداد بیشتری از پزشكان جامعه پزشكی به عنوان ارائه دهنده خدمت پزشكی در این شورا حضور داشته باشند تا تصمیم گیری ها در مورد تعرفه ها و خدمات بیمه ای منطقی تر و به واقعیات نزدیك تر باشد.

نشست هم اندیشی جراحان عمومی کشور در حاشیه یازدهمین کنگره سالانه انجمن جراحان عمومی جمعه ۲۷ فرودین ماه در سالن برج میلاد برگزار خواهد شد

یازدهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران تا 27 فروردین‌ماه سال 95 در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران در حال برگزاری است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا