بررسی تغییرات آب و هوایی از زمینه های همكاری ایران و فنلاند است

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتكار در نشستی با 'آنتی كایكونن' رئیس كمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند كه در راس هیاتی به تهران سفر كرده است، با اشاره به اهمیت آموزش و بهره مندی از فناوری های نوین در زمینه تغییرات اقلیم اظهار كرد: فنلاند می تواند در زمینه انتقال فناوری های نوین و دانش جدید در این حوزه با ایران همكاری داشته باشد.
وی اشاره ای به موضوع حفاظت از تالاب ها و اهمیت این موضوع برای ایران به ویژه در خصوص تالاب هایی همچون تالاب های بین المللی هامون (مشترك میان ایران و افغانستان) و دریاچه ارومیه داشت و خاطرنشان كرد: یكی دیگر از زمینه های مناسب همكاری میان دو كشور برنامه های حفاظت از تالاب ها است.
ابتكار در مورد برخی چالش های محیط زیستی ایران گفت: گسترش همكاری های دوجانبه در مباحث مربوط به سنجش و پایش كیفیت هوا، آب و خاك از دیگر زمینه های علاقمندی ایران است كه البته تاكنون اقدامات بسیاری از جمله نصب دوربین های پایش آنلاین و ایجاد و ارتقای ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای افزایش عملكرد در این حوزه ها صورت پذیرفته است. 
معاون رئیس جمهوری در خصوص بهره گیری از تكنولوژی GIS در محیط های طبیعی ایران اظهار كرد: ایران علاقمند است تا در زمینه محیط زیست همكاری ها و تعاملات بین المللی خود را در راستای بهره مندی از تكنولوژی های جدید افزایش دهد.
وی گفت: البته بحث همكاری در زمینه محیط طبیعی، حفظ تنوع زیستی و مدیریت بهتر مناطق حفاظت شده و توسعه آن، تبادل فناوری، اقتصاد سبز، مقابله با آلودگی هوا، مقابله با آلودگی خاك و گرمایش زمین از جمله مفاد همكاری ایران و فنلاند در تفاهم نامه مشترك میان دو كشور است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه همكاری‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست و حفظ آن موضوع مورد علاقه كشورهای مختلف جهان است، افزود: موضوعاتی همچون مقابله با گرمایش زمین یا حفظ تنوع زیستی، تبادل فناوری و اطلاعات نیازمند همكاری تمام كشورها است. 
ابتكار در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت و جایگاه زنان در ایران، به پیشرفت‌ های زیادی كه در حوزه زنان در ایران وجود داشته اشاره كرد و آمار و ارقامی از نقش و حضور زنان در عرصه‌های مختلف كشورمان ارائه داد.
وی با اشاره به آمار حضور 65 درصدی زنان در دانشگاه ها و مراكز آموزشی اظهار كرد: قانون ایران و دین اسلام بر حقوق زنان تاكید دارد، اگرچه جامعه ایران و اروپا تفاوت های مهمی دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: البته ایران به دنبال حل مشكلات و چالش های موجود در مسیر فعالیت و حضور زنان در عرصه های مختلف است.
ابتكار ادامه داد: در حال حاضر سه معاون رئیس جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس زن هستند و البته بانوان بسیاری در سطوح عالی و میانی فعالیت دارند. 
معاون رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت علمی و اجتماعی بالای زنان ایران، گفت: اگرچه ایران به لحاظ حقوق شهروندی و حقوق زنان از نظر قانونی از جمله كشورهای توسعه یافته است اما همچنان برخی قوانین نیاز به اصلاح دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور و موفقیت چشمگیر زنان ایرانی در عرصه های هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سطح ملی و بین المللی تاكید كرد: آنچه امروز عده ای تلاش دارند تا از ایران و اسلام در جهان معرفی كنند، چهره ای خشن و غیر واقعی است.
وی خاطرنشان كرد: ایران تمام تلاش خود را برای معرفی چهره رحمانی و واقعی از دین اسلام و رفع خشونت از منطقه و جهان به كار گرفته است.
ابتكار گفت: به زودی همایشی تحت عنوان دین، فرهنگ و محیط زیست به میزبانی ایران برگزار می شود كه یكی از محورهای مهم آن پیوند و رابطه میان محیط زیست، صلح و ادیان است.

** آمادگی فنلاند برای كمك به رفع چالش های محیط زیستی ایران
آنتی كایكونن رئیس كمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند نیز در این نشست با تاكید بر اینكه ایران و فنلاند زمینه های فراوانی برای ارتقای همكاری ها به ویژه در حوزه محیط زیست دارند، گفت: فنلاند بسیار خرسند خواهد شد كه تجربیات و دانش خود را به ایران منتقل كند و سهمی در رفع چالش های محیط زیستی ایران داشته باشد.
وی افزود: فنلاند توانایی دارد تا در زمینه های مختلف محیط زیستی همچون تولید و ذخیره انرژی های پاك، بهره وری انرژی و مدیریت بازیافت زباله با ایران همكاری كند.
رئیس كمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند با اشاره به حركت جهانی برای كاهش انتشار گازهای گلخانه ای گفت: فنلاند می تواند راهكارهای چگونگی كاهش انتشار و افزایش بهره وری انرژی را به ایران منتقل كند تا این كشور موفق به كاهش انتشار كربن و گازهای گلخانه ای شود.
وی همچنین از آمادگی كشورش برای برداشتن گام های اجرایی در زمینه تفاهم نامه ای محیط زیستی خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا