ابداع فناوری مطالعه دقیق کبد به صورت سه بعدی

تیمی از پژوهشگران و محققان آمریکایی، با سرپرستی دانشمندی از کشور هندوستان در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، با تحقیق روی 100 نفر (56 زن و 44 مرد ) که دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی یا  (NAFLD) بوده و این بیماری با روش بیوپسی یا نمونه برداری مستقیم تشخیص داده شده بود ، به ارزیابی کارآیی دو بعدی الاستوگرافی تشدید مغناطیسی (MRE) و فنآوری جدید سه بعدی پرداختند.

MRE سه بعدی احتمالا دقیق ترین روش غیر تهاجمی برای تشخیص فیبروز پیشرفته است.  MRE  یک نسخه خاص از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است که امواج برشی مکانیکی را در بافت کبد منتشر می کند. در این سیستم الگوریتم تصویری به وجود می آید که استحکام بافت را از لحاظ کمی اندازه گیری می کند که یکی از  شاخصه های بروز فیبروز است.

 پژوهشگران فوق در این مطالعات دریافتند که هر دو تکنولوژی MRE  برای تشخیص فیبروز پیشرفته، بسیار دقیق هستند که در ادامه با به کار گیری  فناوری سه بعدی ابداع شده توسط این تیم تحقیقاتی ،  ارائه قابلیت های اضافی در بعضی از بیماران ممکن شد.

 روهیت لومبا، سرپرست  این تیم پژوهشی و مدیر مرکز تحقیقات NAFLD در دانشکده پزشکی UC سن دیگو دراین باره گفت: MRE سه بعدی احتمالا دقیق ترین روش غیر تهاجمی برای تشخیص فیبروز پیشرفته است.  MRE  یک نسخه خاص از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است که امواج برشی مکانیکی را در بافت کبد منتشر می کند. در این سیستم الگوریتم تصویری به وجود می آید که استحکام بافت را از لحاظ کمی اندازه گیری می کند که یکی از  شاخصه های بروز فیبروز است.

نسخه دو بعدی MRE در حال حاضر به صورت تجاری در دسترس است و به راحتی بر روی سیستم های MRI  درمانگاه ها قابل اجرا شدن است. مدل سه بعدی MRE  از نظر فنی طرفداران بیشتری  دارد ولی هنوز به طور گسترده در دسترس عموم نیست.

باید توجه داشت که به طور عمومی تشخیص کبد چرب غیر الکلی امری چالش برانگیز و دشوار محسوب شده و از سوی دیگر  تکنیک های غیر تهاجمی فعلی، مانند نشانگرهای زیستی مولکولی در خون، به اندازه کافی برای استفاده معمول دقیق نیستد.  روش های مبتنی بر سونوگرافی به خصوص در افراد چاق، بشدت شکست پذیر هستند.

 لومبا در این رابطه  افزود: این یافته ها نشان می دهد که MRE می تواند در پذیرش بیماران مبتلا به فیبروز پیشرفته به برنامه های اسکن و آزمایش های سیروز و همچنین به آزمایش های بالینی با هدف معکوس کردن فیبروز در فیبروز پیشرفته، مورد استفاده قرار گرفته و کمک شایانی کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن  در آخرین شماره مجله آمریکایی گوارش American Journal of Gastroenterology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا