برگزاری اولين كنفرانس بين المللي نمونه برداري و پايش آلاينده هاي محيط زيست

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، شينا انصاري با اشاره به اهميت پايش آلاينده هاي زيست محيطي به عنوان مبنا و اساس تصميم گيري هاي مديريتي محيط زيست افزود: آگاهي از دستاوردهاي داخلي و بين المللي در حوزه پايش آلاينده ها، ارائه دستاوردهاي تحقيقاتي آزمايشگاه ها و شركت هاي فعال در حوزه پايش، برگزاري كارگاه هاي آموزشي تخصصي زيست محيطي و تقويت ارتباط ميان بخش هاي دولتي و غيردولتي مرتبط با پايش و سنجش آلاينده ها ازجمله اهداف برگزاري اين كنفرانس هست.
وي افزود: مخاطبان اين دوره كارشناسان مرتبط با نمونه برداري و پايش آلاينده ها در سازمان هاي ذيربط ، ادارات كل محيط زيست استان ها، آزمايشگاه هاي معتمد و صنايع است.
انصاري گفت: يكي از نكات شاخص در آيين نامه خود اظهاري در پايش و شيوه نامه آزمايشگاه هاي معتمد كه آبان ماه سال گذشته ابلاغ شد، الزام به گذراندن دوره هاي آموزشي از سوي آزمايشگاه هاي معتمد در مراحل صدور، تمديد و ارتقا است و برگزاري كارگاه هاي آموزشي در اين كنفرانس با بهره گيري از اساتيد صاحب نظر داخلي و بين المللي مي تواند فرصت خوبي در اين زمينه محسوب شود.
وي اظهار داشت: 13 كارگاه آموزشي در خصوص نحوه نمونه برداري و صحه گذاري نتايج پايش، اصول و تكنيك هاي نوين آناليز آلاينده ها در آب و پساب، خاك، پسماندهاي وي‍ژه و بيمارستاني، هوا و پايش آلودگي دريا در اين كنفرانس برگزار مي شود.
انصاري با اشاره به همكاري نزديك دفتر پايش فراگير با سازمان ملي استاندارد و شبكه آزمايشگاهي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در برگزاري كارگاه هاي آموزشي كاليراسيون، عدم قطعيت و استقرار استاندارد ايزو 17025 در سال گذشته گفت: طي چندين جلسه با گروه هاي ذيربط در دستگاه هاي اجرايي همچون وزارت جهاد كشاورزي، صنعت، نيرو و نفت و نمايندگان و اساتيد دانشگاهي و نمايندگان برخي از ادارات كل استانها عناوين و سرفصل كارگاههاي آموزشي كنفرانس نهايي شده است.
مديركل دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه پايش آلاينده هاي محيط زيست حوزه اي بسيار گسترده و در عين حال پيچيده است تصريح كرد: تلاش بر اين بوده كه به عنوان قدم نخست با برگزاري اين كنفرانس كه به طور تخصصي به موضوع نمونه برداري و پايش مي پردازد توجه بيشتر به اهميت مساله پايش آلاينده ها در كشور معطوف شود.
وي افزود: بهره گيري از تجربيات كشورهاي پيشرو در عرصه محيط زيست در نحوه اندازه گيري، اعتبار سنجي و گزارش دهي نتايج حاصل از پايش و همچنين تجهيزات و فناوري هاي نوين در نمونه برداري ها مي تواند در ارتقاي اين حوزه در كشور بسيار اثرگذار باشد.
اولين كنفرانس بين المللي نمونه برداري و پايش آلاينده هاي محيط زيست از 12 تا 14 ارديبهشت در دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران برگزار مي شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا