توسعه مناسبات علمي و فناوري؛ اولويت همكاري هاي ايران و قزاقستان

به گزارش معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، قرار است طي سفر نورسلطان نظربايف رئيس جمهوري قزاقستان به دعوت رسمي حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري كشورمان به تهران، اسناد همكاري بين دو كشور در حوزه علمي و فناوري به ويژه فناوري‌هاي فضايي و نانو امضا شود.

** ايجاد كارگروه مشترك
ايجاد كارگروه مشترك همكاري‌هاي فناوري بين دو كشور، همكاري در حوزه ايجاد پارك هاي فناوري و مراكز رشد مشترك، توسعه فعاليت‌هاي مركز مبادلات فناوري ايران-قزاقستان، همكاري در حوزه وقايع نمايشگاهي مهم مانند اكسپو 2017 قزاقستان و نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري ايران (اينوتكس) از ديگر محورهاي همكاري دو كشور در حوزه فناوري است.

** تبادل تجربيات در حوزه پرتاب ماهواره
همكاري دو كشور در حوزه هوافضا نيز مشتمل بر استفاده از زيرساخت ها و پايگاه هاي فضايي دو كشور و تبادل تجربيات در حوزه پرتاب‌ ماهواره بين وزارت توسعه و سرمايه‌گذاري قزاقستان و مركز ملي فضايي معاونت علمي و فناوري خواهد بود.
همچنين، همكاري در حوزه نانو در مورد فروش تجهيزات آزمايشگاهي و برگزاري دوره آموزشي در كشور قزاقستان با محوريت ستاد توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري پيگيري خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، موضوعات مذكور طي سفر وزير سرمايه‌گذاري و توسعه قزاقستان به تهران در بهمن ‌ماه سال گذشته و مذاكره با معاون علمي و فناوري رئيس ‌جمهوري كشورمان، مورد موافقت طرفين قرار گرفته است.
رئيس جمهوري ايران نيز در شهريور ماه سال 1393 از آستانه پايتخت قزاقستان بازديد كرد كه به ‌دنبال آن توافقنامه‌هاي متعددي بين دو كشور به امضا رسيد. 
همچنين مركز مبادلات فناوري ايران- قزاقستان نيز با محوريت پارك علم و فناوري خراسان رضوي و با حمايت معاونت علمي و فناوري در مرداد ماه سال 1394 در شهر آلماتي قزاقستان افتتاح شد و در حال حاضر نيز تسهيل و تسريع ارتباط بخش خصوصي دو كشور در حوزه فناوري را در دستوركار خود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا