خودروهای آینده از مقصد راننده اطلاع دارند!

اما جنگ برای کنترل و بهره گرفتن از این اطلاعات از هم اکنون آغاز شده است.

نگاهی به برندهای معروف و پیشرو در عرصه خودروسازی گویای تحولاتی است که در زمینه طراحی و تولید خودروهای مربوط به آینده در حال رخ داده است. تویوتا در ژاپن یکی از این مثالهای بارز به شمار می آید. این خودروساز ژاپنی به تازگی از زیرمجموعه جدید خود موسوم به Toyota Connected رونمایی کرده است. کار این مرکز پیشرفته هدایت و استخراج داده هایی است که میان خودروهای با هم در ارتباط تویوتا تبادل می شود.

این شرکت اعلام کرده که با غول فناوری دنیا یعنی مایکروسافت در این برنامه بزرگ همکاری خواهد کرد. داده هایی که از این طریق جمع آوری و تبادل می شوند شامل اطلاعات نقشه ای، آمار و ارقام مربوط به موتور و تمام اطلاعات ثبت شده از رفتارهای مختلف راننده است. در این میان به روزرسانی خودروها و از به حداقل رساندن شکافهای اطلاعاتی به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می شود. اما هدف دیگری هم در سر مهندسان این پروژه وجود دارد و آن ارایه فناوری های نوینی است که با استفاده از آنها بتوان تمایلات راننده در حین رانندگی را نیز به درستی پیش بینی کرد.

طی یک دهه گذشته خودروها به طرز چشمگیری مبتنی بر عملکرد رایانه ها شده و همزمان ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار کرده اند. برخی برندهای خودروساز فعالیتهای چشمگیرتری در این عرصه داشته اند که تسلا از جمله آنها محسوب می شود. به روزرسانی های مورد نیاز خودروهای این شرکت از طریق فناوری 3G به عنوان یکی از خدمات همیشگی آن به مشتریانش به شمار می آید. از این طریق خودروهای ساخت تسلا همواره از اینترفیس های جدید و اپلیکیشن های به روز استفاده می کنند. در عین حال عملکرد موتور و سیستم ترمزی خودروها نیز در بالاترین سطح قرار می گیرد.

زاک هیکس مدیر عامل Toyota Connected می گوید: ما با استفاده از فناوری های روز دنیا، آنچه که مورد نظر مشتریانمان است را عملی می کنیم. مشتریان ما به امکاناتی نظیر استفاده از تلفن همراه در خودرو برای انجام طیف گسترده ای از امور نیاز دارند.

تویوتا نشان داده که با استفاده از فناوری های نوین می توان پیش بینی کرد که قصد عزیمت به چه نقطه ای را دارد!

البته تویوتا هنوز به روشنی مشخص نکرده که چگونه از اطلاعات مورد نظر استفاده خواهد کرد اما یک نکته کاملا روشن است و آن اینکه اطلاعات مورد نظر به گونه ای به کار گرفته می شود که استفاده از آنها با مدلهای مختلف تولید شده در این کشور منطبق خواهند بود.

البته همزمان نگرانی هایی درخصوص به خطر افتادن حریم شخصی رانندگان مطرح شده است اما Toyota Connected این اطمینان خاطر را داده است که جمع آوری اطلاعات مورد نظر بدون اجازه راننده انجام نخواهد گرفت.

این شرکت در نظر دارد تا در اواخر سال جاری میلادی پروژه خود را به مرحله عملیاتی برساند.

تویوتا در آزمایشگاههای تحقیقاتی خود نشان داده که با استفاده از فناوری های نوین می توان رفتار راننده و مسیر حرکتی او را از طریق جمع آوری اطلاعات مختلف پیش بینی کرده تا آنجاکه حتی حدس زد او قصد عزیمت به چه نقطه ای را دارد!

اظهارات زاک هیکس در این خصوص جالب توجه است: زمانی که راننده در وضعیتی غیر عادی و یا خارج از الگوهای عادی رانندگی رفتار می کند می توان با ضریب دقت 80 درصد پیش بینی کرد که راهی چه نقطه ای می شود.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

منبع: تکنولوژی ریویو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا