ارتقای بهره‌وری کارمندان در سایه خواب کافی

یک شرکت خودروسازی اروپایی برای این که کارمندانش را مجاب کند، شب‌ها بخوابند، بین ساعات شش بعد از ظهر تا هفت صبح ایمیل‌های کاری کارمندان غیرمدیریتی را به صورت خودکار مسدود  می‌کند. در حالی که ممکن است چنین عملی برای تمامی شرکت‌ها کارآمد نباشد، این اقدام پیغامی شفاف برای نیروی کار دارد و آن استراحت کردن است.

در حالی که مباحث زیادی پیرامون بحران کم خوابی وجود دارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده اعلام کرده از هر سه فرد بزرگسال امریکایی، یک تن خواب کافی ندارد.

مشاوران مدیریتی در امریکا اعلام کرده‌اند کمبود خواب می‍‌تواند به مدیران آسیب زده و عملکرد آن‌ها را مختل کند. آنها همچنین هشدار می‌دهند بیدارماندن به مدت 17 تا 19 ساعت و کارکردن تا پاسی از شب و همزمان بیدارشدن در ساعت شش صبح، می‌تواند همچون مصرف الکل برای بدن مضر باشد.

در این بین، شرکت‌ها باید عادات خواب سالم را در میان کارکنانشان رواج دهند و خوابیدن باید بخشی از رویکردی وسیع‌تر در قبال سلامتی باشد. این رویکرد همچنین باید شامل ورزش و تغذیه باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، کارمندان می‌توانند گام‌های عملی مانند بستن ایمیل‌هایشان در شب و ایجادکردن گرو‌ه‌هایی برای سر و کارداشتن با کارهای مهم در زمان‌های مختلف را بردارند. هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها پشتیبانی‌هایی را از کارمندانی ارائه می‌دهند که از اوقات فراغت خود استفاده کرده و موقتا کارکردن را رها می‌کنند.

تعدادی از شرکت‌ها گام‌های درستی را در این مسیر برداشته‌اند گرچه این هنوز آغاز راه است و چنانچه شرکت‌ها تمایل نداشته باشند برای سلامت کارمندان، عادات خواب را ترویج دهند، دچار مشکل خواهند شد؛ در این میان، افراد جوان هزاره سوم بیشتر به سمت شرکت‌هایی تمایل دارند که برای ایجاد تعادل بین زندگی و کار ارزش زیادی قائل هستند. 

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا