فهرست محصولات نانویی حوزه نفت و انرژی اعلام شد

بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ابتدای سال۱۳۹۳ بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

در حال حاضر محصولات در صنایع نساجی و پوشاک، تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی، بهداشت و سلامت، عمران و ساختمان، خودرو و حمل و نقل، رنگ و رزین، لوازم خانگی، آب و محیط زیست، نفت و صنایع وابسته، نیرو و انرژی، کشاورزی و غذا و نانو کامپوزیت ها دسته بندی و محصولات نانویی در این حوزه ها مشخص شده اند.

۵ محصول دسته بندی شده در حوزه انرژی، نفت و صنایع وابسته که مبتنی بر فناوری نانو هستند و موفق به اخذ تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده اند معرفی شده اند.

محصولات نانوی حوزه انرژی، نفت و صنایع وابسته به شرح زیر است:

فیلتر هوای نیروگاهی

جدید‌ترین تحول درصنعت فیلتر، ورود نانوتکنولوژی به این عرصه است. با این تکنیک سطح الیاف بزرگ سلولزی یا مصنوعی (معمولاً با قطر ۱۰ تا ۳۰ میکرومتر) با لایه‌ای از الیاف بسیار ریز نانو (معمولاً با قطر ۵۰ تا ۴۰۰ نانومتر) پوشانده می‌شود. در این طرح کاغذ قبل از شروع عملیات چین کن در تولید فیلتر، بوسیله جریان الکتریکی با لایه‌ای از الیاف پلیمری با قطر بین ۵۰ تا ۳۰۰ نانومتر لایه نشانی می‌شود. رشته‌های پلیمری با قطر نانومتریک تحت تأثیر اختلاف پتانسیل بسیار زیاد تشکیل می‌شوند.

جاذب انرژی گرمایی

یک کلکتور (جمع کننده) حرارتی خورشیدی با جذب نور خورشید انرژی آن را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. مهم‌ترین جزء یک کلکتور خورشیدی پوشش‌های گزینشی است که به‌طور مستقیم بر روی بازدهی تبدیل انرژی خورشیدی به حرارتی اثر می‌گذارد. یک جذب‌کننده گزینشی خورشیدی باید میزان جذب بالایی در طیف انرژی خورشیدی (طول‌موج ۳/۰ تا ۵/۲ میکروم‌تر) برای جذب حداکثر انرژی و مقدار نشر کم در ناحیه مادون‌قرمز (طول‌موج ۵/۲ تا ۲۰ میکروم‌تر) برای کاهش اتلاف انرژی از خود نشان دهد. انواع رایج کلکتورهای حرارتی خورشیدی برای گرم کردن آب کلکتورهای صفحه‌ای تخت و کلکتورهای لوله‌ای تحت خلأ هستند.

سنسور تشخیص TNT

این محصول سنسور ترانزیستور اثر میدان نانولوله کربنی جهت تشخیص TNT است که در ساخت آن از نانولوله کربنی تک جداره یا آرایه‌ای از نانولوله‌های کربنی به عنوان کانال به جای ماده سیلیکونی در ساختار ترانزیستورهای اثر میدان نیمه رسانای اکسید فلزی‌ مرسوم استفاده می‌شود. از جمله دلایل استفاده از نانولوله‌های کربنی در ترانزیستور‌ها، قابلیت کاهش قابل توجه ابعاد ترانزیستور است که در ساخت مدارات مجتمع دارای اهمیت ویژه‌ای است.

از مزایای دیگر این نوع ترانزیستور‌ها می‌توان به کاهش جریان نشتی، کاهش جریان تونلی در عایق‌ها و… اشاره کرد.

کلوئید نقره با کاربرد افزایش انتقال حرارت

فلز‌ها رساناهای خوبی به شمار می‌روند و گرما را به‌راحتی انتقال می‌دهند. رسانایی گرمایی به رسانایی الکتریکی مربوط می‌شود به‌طوری‌که رساناهای خوب الکتریکی، رساناهای خوب حرارتی نیز هستند. انتقال حرارت، تبادل انرژی گرمایی بین سامانه‌های فیزیکی محسوب می‌شود. میزان انتقال حرارت به دمای سیستم و خواص محیطی که در آن انتقال صورت می‌گیرد بستگی دارد.

انتقال حرارت در راستایی که آنتروپی بخشی از سیستم را افزایش می‌دهد اتفاق می‌افتد. نقره یک فلز واسطه نرم، سفید و براق است که دارای بیشترین رسانایی الکتریکی، گرمایی و درخشندگی در میان تمام فلزات می‌باشد. پوشش دهی سطوح فلزات با نقره به افزایش ضریب انتقال حرارت زیر لایه منجر می‌گردد. نانوذرات نقره جزء تجاری‌ترین نانوذرات در جهان به شمار می‌روند. افزایش میزان سطح مؤثر در زمان تبدیل نقره بالک به نانوذرات نقره باعث بیشتر شدن سرعت انتقال حرارت در پوشش‌های ایجادشده با این ماده می‌ شود.

حباب ساز نانویی

از این دستگاه در صنایع انرژی نفت و صنایع وابسته به ان استفاده می شود. این دستگاه از کارایی بالایی برخوردار است و قابلیت تولید محصولات با کیفیت در مقیاس تجاری را دارد. استفاده آسان، سیستم تمام اتوماتیک و کارایی بالا از مزیت های حباب ساز نانویی به شمار می رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا