شناسایی تشنج پیش از وقوع به کمک تراشه کامپیوتری

دانشمندان دانشگاه ملبورن به تازگی به همراه شرکت آی به ام به سراغ ساخت تراشه ای ویژه رفته اند که دارای قابلیت کاشت در بدن افراد مبتلا به تشنج است. این تراشه می تواند به صورت دائمی فعالیت مغزی این افراد را تحت نظر گرفته و پیش از وقوع تشنج ناشی از صرع در افراد به آنها هشدار داده و شرایط را از قبل پیش بینی کند.

درست مانند شبکه های عصبی که به دنبال شناسایی اشیاء هستند، این طرح ارائه شده توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن نیز به دنبال نشانه های الکتریکی پیش از شکل گیری تشنج است تا بتواند آن را به سرعت شناسایی کند.

این تراشه از معماری ویژه شبکه های عصبی شرکت آی بی ام که فناوری TrueNorth نام دارد استفاده می کند. این ساختار تا حدی شبیه با پروژه دیپ مایند شرکت های گوگل و فیس بوک است ولی این بار برای علوم پزشکی به کار گرفته شده است. به این ترتیب دانشمندان دانشگاه ملبورن امیدوارند که این دستگاه بتواند برای شناسایی صرع مفید واقع شود.

درست مانند شبکه های عصبی که به دنبال شناسایی اشیاء هستند، این طرح ارائه شده توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن نیز به دنبال نشانه های الکتریکی پیش از شکل گیری تشنج است تا بتواند آن را به سرعت شناسایی کند. استیفن هارر به عنوان یکی از متخصصان فعال در این پروژه درباره آن می گوید: «ما در تلاش هستیم تا بتوانیم اطلاعات مفید و معناداری را از نویزهای پس زمینه عملکرد مغز برداشت کنیم. ما می خواهیم تا امکان شناسایی صرع در بیماران خاص را داشته باشیم.»

البته هنوز تا تحقق این مدعا راه طولانی ای در پیش است زیرا این تراشه هنوز به صورت فیزیکی برای عرضه عمومی ساخته نشده و در حد یک طرح مفهومی ارائه شده است و برای عملیاتی کردن آن به داده های خام بسیار زیادی نیاز خواهد بود. به این ترتیب می توان انتظار آزمایش های دقیق تر و فعالیت های بیشتر پیش از عرضه این محصول به بازار را داشت.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Engadget

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا