ساخت ماهواره مشترک فیلیپین و ژاپن

به تازگی دو کشور ژاپن و فیلیپین در حال اجرای پروژه ای مشترک در زمینه علوم فضائی و ماهواره ای هستند . بر این اساس ، پژوهشگران ژاپنی و فیلیپینی با همکاری یکدیگر در حال طراحی و ساخت ماهواره ای جدید هستند که قادر به پیش بینی ، بررسی و مطالعه آسیب های ناشی از طوفان های موسوم به typhoon است . این ماهواره همچنین قادر به پیش بینی باران های سیل آسا و مخرب بوده و دلیل این همکاری دو جانبه نیز ف وجود مشابهت های بسیار زیاد جغرافیائی و آب و هوای دو کشور است . روز گذشته روزنامه آساهی در کشور ژاپن ضمن تائید خبر فوق ف جزئیات بیشتری را از این پروژه منتشر کرد .

بر اساس این گزارش ، تیمی متشکل از شش تکنیسین فیلیپینی با همکاری گروهی از دانشمندان ژاپنی از دانشگاه های هوکیادو universities of Hokkaido در شمال این کشور و دانشگاه توهوکو Tohoku در شمال شرقی ژاپن در حال طراحی و ساخت نخستین ماهواره از مجموع دو ماهواره ای هستند که قرار است تا سال 2017 مورد بهره برداری قرار گیرد .

طوفان دریائی typhoon نوعی طوفان دریائی مناطق استوائی است که بیشتر در غرب  بخش های شمالی اقیانوس آرام و در فاصله مدارهای 180 تا 100 شرقی دیده می شود.  به باور کارشناسان ، این طوفان ها قوی ترین طوفان های موسمی در کره زمین به شمار رفته و تقریبا یک سوم طوفان های دریائی کل کره زمین در این منطقه رخ می دهد.

وقوع این نوع طوفان ارتباط  مستقیم با شرایط آب هوائی دارد و زمانی که آب سطح دریا ها بیش از حد معمول گرم شده و میزان رطوبت در لایه های پائینی و میانی تروپوسفر بالا رود همزمان  شرایط بدون ثبات در اتمسفر به وجود می آید که سبب ایجاد مراکزی با فشار کم در سطح دریا و سواحل شده و به این ترتیب طوفان شکل می گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا